بیانیه کانون نویسندگان ایران درباره فعالان کارگری و مدنی؛ آنها را آزاد کنید

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط «اسماعیل بخشی»،‌ «سپیده قلیان»، «علی نجاتی»، «امیرحسین محمدی‌فرد»، «ساناز اللهیاری»، ‌«امیر امیرقلی»، «عسل محمدی‌» و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی شده است.

به گزارش صدای آمریکا، کانون نویسندگان ایران روز پنجشنبه ۹ مرداد با انتشار بیانیه‌ای با تاکید برحق آزادی بیان بی‌هیچ حصر و استثنا، برگزاری محاکمه‌ کارگران معترض و مدافعان آنها که قرار است روز شنبه ۱۲ مرداد در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه برگزار شود را محکوم کرد و خواهان آزادی این زندانیان شد.

در این بیانیه آمده است که سال گذشته کارگران معترض شرکت نیشکر هفت تپه افرادی را به نمایندگی انتخاب کردند تا اخبار و گزارش‌ اعتراضات را بازتاب دهند و حال آن نمایندگان، مدافعان و بازتاب‌دهندگان پس از ماه‌ها بازداشت و تحمل رنج فراوان قرار است روز دوشنبه ۱۲ مرداد به دادگاه برده شوند.

کانون نویسندگان ایران با اشاره به اینکه هر جامعه‌ای بدون وجود و حضور این‌گونه انسان‌ها به قهقرا می‌رود اعلام کرده است، این هفت نفر با معیارهای حداقلی حقوق شهروندی، نه تنها جرمی مرتکب نشده‌اند که به حق شهروندی و انسانی خود عمل کرده‌اند و آنها، بر خلاف انشای سیستم دادرسی و محاکم، ضامن امنیت اجتماعی مردم هستند.

اسماعیل بخشی فعال کارگری و سپیده قلیان فعال مدنی اولین بار در آبان سال گذشته و در جریان اعتراض‌های کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بازداشت شدند. این دو پس از آزادی اعلام کردند که در دوران بازداشت شکنجه شده‌ و تحت فشار «اعتراف اجباری» کرده‌اند.

در حال حاضر سپیده قلیان در اعتراض به اهانت عوامل زندان قرچک به خانواده‌ش و نیز در اعلام حمایت از امیرحسین‌محمدی‌فرد و ساناز الهیاری دست به اعتصاب غذای زده است.

علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران هفت تپه، ۸ آبان سال گذشته به اتهام دخالت در اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه در منزل خود بازداشت و پس از مدتی در تاریخ هشتم بهمن ماه همان سال به دلیل داشتن بیماری قلبی و تنفسی، با گرفتن مرخصی درمانی، از زندان خارج شد.

امیرحسین محمدی‌فرد سردبیر و ساناز الهیاری از اعضای هیات تحریریه نشریه دانشجویی گام، دو متهم بازداشت شده که در پرونده اعتراض‌های کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از تاریخ ۱۹ دی سال گذشته در بازداشت به سر می‌برند چندی پیش با انتشار نامه‌ای سرگشاده از زندان اوین اعلام کردند که دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

ساناز الهیاری، ده روز پی از آغاز اعتصاب غذا در تاریخ ۲۴ تیر، به دلیل وخامت وضعیت جسمانی و اصرار خانواده‌ به اعتصاب غذای خود پایان داد، اما همسر او امیرحسین محمدی‌فرد کماکان در اعتصاب غذاست. ت

پیش از این نیز سازمان عفو بین الملل با انتشار یک بیانیه به مناسبت روز جهانی کارگر (اول ماه مه) از مقام های جمهوری اسلامی خواست که کارگران و فعالان مدنی که در اعتصاب‌ها و سایر اعتراضات مسالمت آمیز بازداشت شدند را فورا آزاد کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل