دادگاه فرهاد شیخی فعال کارگری برگزار شد

روز یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸، دادگاه فرهاد شیخی، از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران به اتهام ”اخلال در نظم و آسایش عمومی” در شعبه ۱۰۵۸ کیفری ۲ واقع در مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در شبکه پیام‌رسان تلگرام راجع به برگزاری دادگاه این عضو خود نوشته‌است: «در جلسه رسیدگی به پرونده، فرهاد شیخی به همراه وکیل خود آقای کاوه پورنظمی حضور داشتند که دفاعیات خود را مطرح کردند. اتهام وارده به‌خاطر شرکت در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس به فرهاد تفهیم شده بود که در خاتمه جلسه دادگاه اعلام شد که طی چند روز آینده حکم صادر و ابلاغ خواهد شد.»

برای آقای شیخی در خصوص اتهام دیگرش مبنی بر ”اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی” قرار منع تعقیب صادر شده است.

فرهاد شیخی روز ۲۱ تیر ۹۸ به دادگاه احضار شده‌بود.

این فعال کارگری روز یازدهم اردیبهشت در تجمع کارگران به مناسبت روز جهانی کارگر مقابل مجلس دستگیر شد و پس از ۳۳ روز بازداشت در زندان تهران بزرگ موسوم به فشافویه در تاریخ ۱۳ خردادماه موقتاً از زندان آزاد شد. برای فرهاد یک قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی و یک قرار کفالت۵۰ میلیون تومانی برای دو اتهام مجزا اخذ شده‌بود.

روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ برابر با اول ماه می، روز جهانی کارگر و در پی فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی و دانشجویان برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی، کارگران، بازنشستگان و جمعی از شهروندان در گروه‌های مختلف در مقابل مجلس حضور یافتند. این اجتماع با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و شماری از شهروندان بازداشت شدند.

هرساله و در آستانه روز جهانی کارگر فشار نهادهای اطلاعاتی بر فعالان کارگری افزایش می‌یابد و نیروهای امنیتی سعی می‌کنند با احضار یا بازداشت برخی فعالان در این روزها از راه‌پیمایی یا اعتراضات احتمالی آن‌ها ممانعت کنند.

جمهوری اسلامی ایران علیرغم آزادی برگزاری تجمعات در قانون اساسی، اجازه اجرای مراسم کارگری را به تشکل‌های مستقل و فعالان کارگری نمی‌دهد و در صورت برگزاری تجمع نیز با احضار یا بازداشت آنان و اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی آنان را مورد تعقیب قضایی قرار می‌دهد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید