دادگاه محمد نوری‌زاد در گرگان برگزار شد

دادگاه محمد نوری‌زاد، مستندساز و نویسنده منتقد حکومت جمهوری اسلامی ایران و از امضاکنندگان بیانیه‌ای موسوم به ۱۴ تن در گرگان برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بنا بر ابلاغ قبلی روز دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ محمد نوری‌زاد، در شعبه ۱ دادگاه انقلاب گرگان با اتهامات “توهین به رهبری” و “تبلیغ گسترده علیه نظام” حاضر شد.

در این جلسه دادگاه آقای نوری‌زاد مطالب خود را بیان کرد.

او فایل صوتی در این خصوص در تلگرام خود منتشر کرده‌است و گفته که رای دادگاه به زودی صادر خواهد شد.

آقای نوری‌زاد پیش‌تر در روز چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸، در شعبه اول دادیاری دادسرای اوین حاضر شد و پس از تفهیم اتهام و تعیین قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

وی ۳ روز پس از بازداشت در زندان اوین در روز شنبه ۲۲ تیر به زندان گرگان منتقل و روز دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان گرگان آزاد شد.

آقای نوری‌زاد با شکایت دادگستری گرگان با اتهاماتی از قبیل “توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی از طریق ارسال ویدئوهای مربوط به سفر آق‌قلا برای کمک به سیل‌زدگان” بازداشت شده‌بود.

کمپین پیش‌تر از احضار، بازداشت و آزادی موقت این مستند ساز و نویسنده منتقد حکومت خبر داده‌بود.

آقای نوری‌زاد به همراه سیزده تن از فعالان مدنی و سیاسی داخل کشور با امضای بیانیه‌ای مشترک موسوم به ۱۴ تن در روز سه‌شنبه، ۲۱ خردادماه ۹۸ و انتشار آن در صفحات تلگرام و فیس‌بوک خود، خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر قانون اساسی شده بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، امضا کنندگان این بیانیه پس از انتشار آن از سوی نیروی ها امنیتی تهدید و در برخی موارد نیز مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، جواد لعل‌محمدی و محمدحسین سپهری، پیام‌های تهدید آمیز دریافت کردند و به رضا مهرگان نیز حمله شده‌است.

محمد مهدوی‌فر نیز از جمله امضا کنندگان این بیانیه‌است که روز شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸، بازداشت و به زندان کاشان منتقل شده‌است.

محمد نوری‌زاد در سال‌های اخیر به جهت فعالیت‌های مدنی و ملاقات با خانواده‌های زندانیان سیاسی بارها توسط نیروهای امنیتی بازداشت و حبس شده است.

آقای نوری‌زاد ۶۷ ساله از همکاران پیشین روزنامه کیهان در سال ۱۳۸۸، به دنبال سرکوب خونین معترضان به انتخابات ریاست جمهوری، به جمع منتقدان پیوست و با انتشار چندین نامه سرگشاده از جمله خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، وی را مسئول این رویدادها دانست.

به دنبال این نامه‌نگاری‌ها، آقای نوری‌زاد در آذر ماه سال ۱۳۸۸ به اتهام «توهین به مسئولین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» بازداشت شد و بیش از هفت ماه را در زندان و از جمله در سلول انفرادی گذراند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، محمد نوری‌زاد را از جمله به دلیل انتقاد از رهبر ایران به سه سال و نیم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم کرده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید