گزارش مجید آذرپی از افزایش هزینه تماس زندانیان؛ “بازار سیاه در زندان برای فروش کارت‌های تلفن”

مجید آذرپی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در نامه‌ای از وجود بازار سیاه در زندان برای فروش کارت‌های تلفن در این زندان و افزایش هزینه تماس زندانیان خبر داده‌است.

در گزارش مجید آذرپی که نسخه‌ای از آن برای انتشار در اختیار کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی قرار گرفته‌است، نوشته شده: «سربازان و زندانیان، اعم از سیاسی و غیرسیاسی دو قشر بدون درآمد جامعه هستند که بالاجبار مدتی را در محلی که برای آنها مشخص شده، دور از خانواده سپری می‌کنند.
تنها راه ارتباطی سربازان و زندانیان با خانواده‌هایشان، از طریق تلفن کارتی و تلفن اینترنتی یا (IN) است. از دو سال پیش که در پی افزایش تحریم‌ها، واردات مواد اولیه کارت‌های خام پی‌وی‌سی به حداقل رسید، عرضه کارت‌های تلفن عمومی به حداقل رسید. از سوی دیگر سامانه اینترنتی مخابرات که وظیفه فروش اینترنتی شماره و رمز کارت‌های IN را دارد مدتهاست که از کار افتاده است. این در حالیست که کارت‌های تلفن عمومی و IN که مخابرات ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از مبلغ شارژ کارت عرضه می‌کرد، در بازار سیاه به چندین برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسد.
کارت‌های تلفن ۵ هزار تومانی که مخابرات ۴۵۰۰ تومان می‌فروخت امروز در بازار سیاه شهر (خارج از پادگان و زندان) ۳۵ هزار تومان و داخل زندان تا ۵۰ هزارتومان به فروش می‌رسد. کار‌ت‌های IN دوهزار تومانی نیز که مخابرات ۱۶۰۰ تومان می فروخت امروز در بازار سیاه به قیمت ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان به وفور در دسترس است.
خانواده زندانیان و سربازان با وجود آنکه درآمد محدودشان به خاطر زندانی شدن یا سرباز بودن یکی از اعضای نان‌آور، کاهش یافته و کفاف زندگی را نمی‌دهد، باید برای هر تماس ده دقیقه‌ای عضو زندانی یا سرباز، با خانواده ۵ هزار تومان پرداخت کنند. این در حالیست که این رقم برای شهروندان عادی خارج از زندان یا پادگان، کمتر از پانصد تومان است.
کارت‌های مذکور در بازار توسط سوداگرانی که دارای ارتباطات فاسد با مخابرات هستند به این قشر خاص به فروش می رسد. تخلف شرکت‌های زیرمجموعه مخابرات در عدم ارائه این کارت‌ها در بازار و ایجاد بازار سیاه توسط عوامل این مجموعه ها نیز مشهود است.
وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات که در توییت‌های خود اصرار به استفاده از هشتگ «#حق_الناس» دارد با وجود پرداختن برخی کاربران به این موضوع، تاکنون هیچگونه پیگیری در این خصوص نکرده و واکنشی نشان نداده است.»


مجید آذرپی، فعال سیاسی در حالی‌که در مرخصی نوروزی بود، روز جمعه ۱۶ فروردین ۹۸ در منزل پدری‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

مجید آذرپی فعال سیاسی در آخرین روز از مرخصی‌اش بازداشت شد

پیش‌تر در روز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ضمن تماس تلفنی از طرف مقام قضایی، از آقای آذرپی خواسته شده بود که برای پرداخت جریمه به دادسرای اوین مراجعه کند. اما پس از حضور در دادسرا، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

مجید آذرپی در تایخ ۱۸ مهر ۱۳۹۴، ازسوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به “اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام” تفهیم اتهام و به ۶ سال و شش ماه حبس و ۳ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم وی را عینا تایید کرد.

این فعال سیاسی در خردادماه ۹۴ توسط نیروهای سپاه بازداشت شده و مدت دو ماه را جهت تکمیل پرونده و مراحل بازویی در بند دوالف سپاه مستقر در زندان اوین سپری کرده بود.

مجید آذرپی در تاریخ  ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ با تامین وثیقه ۷۰۰میلیون تومانی به صورت موقت از بند ۸ زندان اوین آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید