دیده بان حقوق بشر: اعتصاب غذای احتمالی محیط زیستی‌های زندانی

سازمان دیده‌بان حقوق بشر گزارش داده است که دست‌کم دو کارشناس و فعال محیط زیستی که بیش از ۵۵۰ روز در بازداشت به سر می‌برند دربند ۲-الف زندان اوین  تحت نظارت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دست به اعتصاب غذا زده‌اند. به گفته  این سازمان  اعتصاب‌کننده خواهان این هستند که مقامات یا آنها را تا زمان صدور حکم با وثیقه آزاد و یا به بخش عمومی زندان اوین منتقل کنند.

منبعی که نخواسته نامش فاش شود به دیده‌بان حقوق بشر گفته که نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی قصد داشتند  از تاریخ ۱۲ مرداد آغاز به اعتصاب غذا کنند. این منبع گفت دو محیط زیستی دیگر دستگیر شده با آنها نیز به احتمال زیاد دست به اعتصاب غذا زده‌اند. سازمان دیده بان حقوق بشر اطلاعی از تماس این افراد با خانواده هایشان بعد روز ۱۲ مرداد در دست ندارد.

در قسمتی از این بیانیه که روز دوشنبه ۱۴ مرداد منتشر شده است، این سازمان با اعلام این خبر از مقامات جمهوری خواسته تا «دسترسی کافی آنها به مراقبت پزشکی را تضمین کنند.»

گزارش شده است که فعالان محیط زیستی اعتصاب‌کننده خواهان این هستند که مقامات به برزخ حقوقی‌شان پایان دهند و یا آنها را تا زمان صدور حکم با وثیقه آزاد کنند یا آنها را به بخش عمومی زندان اوین منتقل کنند.

آنها جزو گروه هشت کارشناس محیط زیستی هستند که برای ۱۸ ماه بدون ارائه مدرک مرتبط با جرایم ادعایی‌شان و با نقص‌های جدی دادرسی عادلانه در بازداشت به سر می‌برند. در چنین شرایطی مقامات باید فوراً هر هشت نفر را آزاد کنند.

مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر، گفت «اعضای مؤسسه میراث حیات وحش پارسیان بیش از ۵۵۰ روز پشت میله‌های زندان به سر برده‌اند و مقامات ایران هیچ مدرکی درباره جرایم ادعایی‌شان ارائه نکرده‌اند.» وی افزود «مقامات ایران باید گام به تعویق افتاده آزاد کردن همه مدافعان حیات وحش به خطر افتاده ایران را اجرا کند و به این بی‌عدالتی علیه آنها خاتمه دهد.»

مقامات سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی را همراه هومن جوکار، سام رجبی، طاهر قدیریان، مراد طاهباز، امیرحسین خالقی، و عبدالرضا کوهپایه به اتهام جاسوسی بازداشت کردند. همه عضو گروه محیط زیستی محلی به نام مؤسسه میراث حیات وحش پارسیان هستند. مقامات هیچ مدرکی به آنها یا وکلایشان مبنی بر جرایم ادعایی‌شان ارائه نکرده‌اند.

محاکمه آنها در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در بهمن ماه طی پنج جلسه برگزار شد. قاضی ابوالقاسم صلواتی رییس شعبه ۱۵ نیز انتخاب  وکالت متهمان را به فهرست مورد تأیید قوه قضاییه محدود کرد. روز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه ۹۸، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در ششمین نشست خبری در محل دادگستری کل استان تهران از  آغاز رسیدگی به پرونده موسوم به فعالان محیط زیست بازداشتی خبر داد.

روز شنبه  ۲۱ بهمن ۱۳۹۶، چند هفته پس از دستگیری فعالان محیط زیست  خانواده کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست ایرانی-کانادایی که همراه دیگر اعضای گروه دستگیر شده بود، خبر دادند که او در بازداشت تحت شرایط مشکوکی فوت کرده است. مقامات ایرانی مدعی شدند او خودکشی کرده است اما تحقیقی بی‌طرفانه درباره مرگ او انجام ندادند و همسرش مریم ممبینی را ممنوع‌الخروج کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید