عباس لسانی، زندانی سیاسی به بیمارستان منتقل شد

عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) و زندانی سیاسی محبوس در بند ۷ زندان اردبیل به دلیل وضعیت نامناسب جسمانی به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل و پس از انجام معاینات و تجویز دارو به زندان بازگردانده شد. پزشک معالج، وخامت جسمانی ایشان را ناشی از اعتصاب غذاهای مکرر در زندان تشخیص داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عصر روز چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸، عباس لسانی به علت درد شدید در ناحیه شکم پس از انتقال به بهداری زندان، به دلیل وضعیت نامناسب جسمانی به بیمارستان فاطمی اردبیل منتقل شد.

آقای لسانی پس از انجام آزمایش و با تجویز یک دوره دارویی به بند ۷ زندان مرکزی اردبیل بازگردانده شده است.

یک منبع مطلع در این رابطه به کمپین گفت:« آقای لسانی در تماسی با خانواده این خبر را تأیید و به گفته وی بیماری از نوع ویروسی بوده که دکتر متخصص آقای لسانی پس از پرس‌وجو از وضعیت حبس و سوابق پزشکی در مدت زمان نگهداری او در زندان، این بیماری را ناشی از عوارض مکرر اعتصاب غذا تشخیص داده است.”

شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل با ریاست قاضی خدادادی، آقای لسانی، را به ۸ سال حبس و ۲ سال تبعید به یزد محکوم کرده‌است. این در حالی‌است که عباس لسانی از اتهامات طرح شده در پرونده‌اش تبرئه شده بود، اما بنا به گفته منابع کمپین “در اقدامی بحث‌برانگیز به‌استناد اتهامی جدید به این احکام محکوم شده‌است”.

چهارمین و آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات عباس لسانی، صبح روز پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹٨ در شعبه یک دادگاه انقلاب اردبیل برگزار شده‌بود. در آن جلسه وکیل آقای لسانی و نماینده‌‌های دادستان نیز حضور داشتند.

این شهروند محبوس در زندان مرکزی اردبیل در اعتراض به خودداری مسئولین زندان از دسترسی وی به خلاصه پرونده‌اش، از روز دوشنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۸ دست به اعتصاب غذای اعتراضی زد و روز شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹٨ پس از دومین جلسه دادگاه خود به صورت مشروط به اعتصاب غذای خود پایان داد.

او که با اتهامات “تشکیل گروه گاماج”، ” اقدام علیه امنیت ملی” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” مواجه شده‌بود، در دومین جلسه دادگاهش گفته‌بود: “مرجع رسیدگی قضایی در تفکیک تعریف جنبش و تشکیلات از هم، دچار اشتباه می‌شود. حرکت ملی آذربایجان جنبشی است متکی بر آحاد ملت آذربایجان در جهت بدست آوردن حقوق ملت و سابقه رخدادها و فعالیت‌های حرکت ملی نشانگر آن‌است که کاملا منطبق بر خط مشی مدنی و مسالمت آمیز بوده و خواهد بود”.

آقای لسانی پیش از این در دادگاه بدوی به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد و اتهام وی “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه‌های مخالف نظام از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری حسن دمیرچی موزیسین آذربایجانی عنوان شده بود”.

پس از آن شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به ریاست قاضی میکائیل خوبیارپور حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری صادر شده از شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برای آقای لسانی را با اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام” عینا تأیید کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید