دادگاه تجدیدنظر؛ حکم ۸ سال زندان سینا درویش عمران، دانشجوی بازداشتی اعتراضات دی‌ماه ۹۶ عینا تایید شد

حکم ۸ سال زندان سینا درویش عمران دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان آلمانی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

آرش دولتشاهی، وکیل مدافع سینا درویش عمران، به انصاف نیوز، گفته‌است؛ “حکم هشت سال حبس این دانشجوی دانشگاه تهران عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.”

به گفته این وکیل دادگستری “وزارت علوم و دانشگاه تهران همکاری‌هایی درباره پرونده سینا عمران داشته‌اند و قرار است درخواست اعاده دادرسی برای او به دیوان عالی ارائه شود.”

سینا عمران پیش‌تر در دادگاه بدوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به ۸ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، حضور در احزاب و دسته جات سیاسی و فضای مجازی، محکوم شده‌بود.

آقای عمران در شمار ده‌ها دانشجویی بود که هم‌زمان با اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ در ایران بازداشت شده بود.

در اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما نا آرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر گسترش یافت که در بیشتر این مناطق با دخالت نیروهای امنیتی این اعتراضات به خشونت کشیده‌شد.

در این اعتراضات دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

نیروهای وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی طی روزهای نهم تا چهاردهم دی ماه، دست‌کم ۱۰۰ دانشجو را در شهرهای مختلف ایران بازداشت کردند.

شماری از این دانشجویان بازداشت‌ شده در اعتراض‌ها شرکت نداشتند و ماموران امنیتی آنها را در محل سکونت‌شان بازداشت کرده بودند.

حکام قطعی حبس بلندمدت برای فعالان دانشجویی در حالی از سوی دادگاه های تجدیدنظر صادر می شود که پیش‌تر در پی اعتراض اغلب طیف های فعال دانشجویی به این احکام (از شوراهای صنفی و انجمن های علمی و انجمن‌های اسلامی گرفته تا بسیج دانشجویی) بسیاری از مسئولان اعم از مسئولان وزارت علوم و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها و نمایندگان مجلس و مسئولان دانشگاه تهران، وعده رفع مشکل احکام قضایی را داده بودند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید