بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی دو کولبر کُرد در مناطق مرزی کشته شدند

در پی شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران طی روزهای گذشته در مناطق مرزی پیرانشهر و مریوان دو کولبر ۲۵ و ۱۶ ساله کشته شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد ۱۳۹۸، براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران به گروهی از کولبران در مناطق مرزی پیرانشهر و مریوان فاخر عبدالهی، ۲۵ ساله و اسماعیل ساوجی‌نژاد، ۱۶ ساله جان خود را از دست دادند.

به گزارش منابع محلی، روز چهارشنبه ۱۶ مرداد، نیروهای سپاه پاسداران مستقر در پاسگاه مرزی «نیلان» در پیرانشهر بدون اخطار قبلی  به ظن حمل کالای قاچاق و بدون اخطار قبلی گروهی از کولبران را هدف قرار داده‌اند که براثر شلیک مستقیم این نیروها آقای فاخر عبدالهی، ۲۵ ساله به دلیل اصابت گلوله به بدنش کشته شد. گزارش‌شده است که در  در جریان این تیراندازی بیش از ۱۰ رأس اسب متعلق به کولبران نیز کشته شدند.

همچنین روز گذشته پنج شنبه ۱۷ مرداد، بر اثر شلیک نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران در نزدیکی روستای مرزی «قامیشله» از توابع بخش سرشیو مریوان یک کولبر ۱۶ ساله با هویت اسماعیل ساوجی‌نژاد، براثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

از آغاز سال ۹۸ تاکنون ده ها تن از کولبر در مناطق مرزی براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی شدند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرانی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا از ایران به عراق و برعکس از نقاط «غیررسمی‌ گمرکی» می‌کنند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید