همه «دختران آزادی» با وثیقه آزاد شدند

همه «دختران آزادی» بازداشتی با سپردن وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

شش نفر از «دختران آزادی» که روز دوشنبه ۲۱ مرداد، توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده‌‌بودند، عصر روز شنبه ۲۶ مردادماه، با قرار وثیقه آزاد شدند.

این دختران تعدادی از فعالان ورود زنان به ورزشگاه‌ها هستند که به «دختران آزادی» معروف شده‌اند.

یک منبع آگاه به «ایران وایر» گفته که هر شش دختری که توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

همچنین «تارا سپهری‌فر»، پژوهشگر بخش ایران در دیدبان حقوق بشر، در پیامی توئیتری نوشته است که «فروغ علایی»، «زهرا خوش‌نواز»، «لیلی ملکی» و «هدیه مروستی» عصر شنبه با قرار وثیقه از زندان قرچک ورامین آزاد شده‌اند.

براساس شنیده‌ها، تعداد بازداشت شده‌ها شش نفر بود که همگی فعلا آزاد شده‌اند.

دلیل بازداشت این دختران، تلاش برای باز کردن درهای ورزشگاه‌های ایران به روی زنان اعلام شده بود. فدراسیون فوتبال ایران در آستانه آغاز رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، تلاش کرد با ایجاد ارعاب برای دخترانی که پیش‌قراول‌های ورود به ورزشگاه‌های ایران هستند از خطرات احتمالی تعلیق توسط فدراسیون جهانی فوتبال بکاهد.

پس از دستور فدراسیون جهانی فوتبال مبنی بر باز شدن درهای تمامی ورزشگاه‌‌های ایران به روی زنان، موجی از مقاومت‌ها در بستر حاکمیت ایران شکل گرفت.

«جیانی اینفانتینو»، رییس فدراسیون فیفا روز ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ طی ای‌میلی رسمی به مهدی تاج، اعلام کرد با اضافه شدن کدهای انضباطی جدید فدراسیون جهانی فوتبال، ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران با عواقبی مانند محرومیت همراه خواهد شد.

در این نامه تاکید شده بود: «فدراسیون فوتبال ایران تا ۲۴ تیرماه، زمان برگزاری مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ فرصت دارد شرایط حضور زنان در همه ورزشگاه‌های ایران را فراهم کند.»

آیت‌الله «مکارم شیرازی» از مراجع تقلید شیعه و هم‌چنین برخی از مقامات قضایی و دولتی مانند «محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور و «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان نیز با حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران مخالفت کرده و آن را «مخالف شرع» اعلام کرده بودند.

پیش از این یکی از نزدیکان این بازداشت‌ شده‌ها گقته بود: «برای آزادی مشروط هر یک از آن‌ها قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده است که باید تا روز شنبه تامین شوند.»

فروغ علایی عکاس روزنامه دنیای اقتصاد و برنده  جایزه «ورلدپرس فوتو» و همچنین زهرا خوش‌نواز عکاس، شاعر و بازیگر تئاتر که با لباس و آرایش مبدل بارها وارد ورزشگاه‌های ایران شده بود از شناخته شده‌ترین بازداشت شده‌ها بودند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل