تا کنون بیشتر از ۸۰۰ نفر در کارزار اینترنتی اعتراض به حکم زندان سه عضو کانون نویسندگان ایران شرکت کرده‌اند

کارزار اینترنتی اعتراض به حکم زندان سه عضو کانون نویسندگان ایران کماکان ادامه دارد.

حدود ۲۰ روز پیش ۵۴ نویسنده و هنرمند سرشناس در اعتراض به حکم –مجموعا- هجده سال زندان سه نویسنده رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن در یک بیانیه‌‌ با راه‌انداری کارزاری اینترنتی اعتراض خود را به احکام صادر شده، نشان دادند.

بنا به اطلاع کمپین جمع‌آوری امضا کماکان ادامه دارد و تعداد افرادی که آن را امضا کرده‌اند به بیش از ۸۰۰ نفر رسیده‌ که نزدیک به ۱۴۰ تن آنها غیر ایرانی هستند.

شما هم می‌توانید با مراجعه به این آدرس در این کارزار شرکت کنید:

https://bit.ly/2KFihRJ

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران را در مجموع به ۱۸ سال زندان محکوم کرد. بنا بر این حکم، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن هر یک به شش سال زندان محکوم شدند.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی «مقیسه»، هر کدام از سه عضو کانون نویسندگان ایران، «رضا خندان (مهابادی)»، «کیوان باژن» و «بکتاش آبتین»، را با اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک‌سال و با اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۵ سال زندان محکوم کرد. این رای روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸ به «ناصر زرافشان» و «راضیه زیدی» وکلای مدافع این سه عضو کانون ابلاغ شد.

پس از صدور و ابلاغ این احکام، واکنش‌هایی نسبت به صدور آن شکل گرفت.

بیش از ۹۰۰ نویسنده، مترجم و شاعر در نامه‌ای به مقامات اجرایی و قضایی اعتراض صریح خود را نسبت به رویه‌های نامنصفانه دستگاه قضایی و برخوردهای امنیتی با اهل قلم و نویسندگان این کشور اعلام کرده وخواستار رفع اتهام بی‌قید و شرط این سه نویسنده شدند.

همچنین جمعی از نویسندگان افغانستان نیز روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت در محکومیت حکم صادره علیه سه عضو کانون نویسندگان ایران بیانیه‌ای صادر کردند.

مادران پارک لاله نیز در بیانیه ای اتهام های وارد به اعضای  کانون نویسندگان ایران را به شدت ناعادلانه و شرم آور توصیف کرده و خواهان  لغو احکام ناعادلانه اعضای آن شده است.

کانون نویسندگان ایران صبح روز پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ با انتشار بیانیه‌ای در رابطه با صدور احکام زندان برای اعضای خود واکنش نشان داده و از همه‌ی نویسندگان و انسان‌های مدافع آزادی بیان در خواست کرده تا از هر راه ممکن به دفاع از این سه نویسنده بپردازند.

رضا خندان(مهابادی) و بکتاش آبتین از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران هستند و کیوان باژن نیز عضو سابق هیئت دبیران و از اعضای کانون است. پرونده‌ی آنها با شکایت وزارت اطلاعات و به اتهام‌های “تبلیغ علیه نظام” و “انتشار نشریه غیر قانونی” در سال ۱۳۹۴ گشوده شد. این سه نویسنده بارها در ساختمان مرکزی وزارت اطلاعات پیرامون فعالیت‌شان در کانون بازجویی شدند و سرانجام در مرداد سال جاری بازپرس شعبه‌ی هفت دادسرای اوین ایشان را احضار و اتهام “تبلیغ علیه نظام” را به آنها تفهیم کرد. با تامین قرار صادر شده که کفالت پنجاه میلیون تومانی بود هر سه آزاد شدند؛ ولی دو ماه بعد مجددا بازپرس پرونده آنها را احضار کرد. این بار سه اتهام به آنها منتسب شد: “تبلیغ علیه نظام”، “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا”. میزان قرار کفالت نیز به یکصد میلیون تومان برای هر یک افزایش یافت که با تامین آن تا برگزاری دادگاه آزاد شدند؛ اما در کیفرخواستی که در دادگاه روز دوم بهمن قرائت شد اتهام سوم برداشته شده بود. 

مصداق این اتهام‌ها بنا بر کیفرخواست، کتاب “پنجاه سال کانون نویسندگان ایران” است که در چهار جلد تدوین شده و مربوط به فعالیت‌های کانون طی پنجاه سال تاسیس آن است. این کتاب انتشار عام نداشت و سی دوره برای اعضا چاپ شده بود. در خرداد ماه ۹۷ ماموران وزارت اطلاعات همه‌ی نسخه‌ها را زمانی که قرار بود به یکی از اعضای کانون تحویل شود، توقیف کردند و با خود بردند.

کانون نویسندگان ایران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۷ از جمله با هدف مبارزه با سانسور اعلام موجودیت کرد. اعضای این کانون در برهه‌های مختلفی از تاریخ ایران، چه در دوران پهلوی و چه در زمان جمهوری اسلامی و به‌ویژه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با سرکوب و اعدام و قتل روبرو بوده‌اند.

محمدجعفر پوینده و محمد مختاری که در قتل‌های زنجیره‌ای وزارت اطلاعات در دهه ۷۰ جان خود را از دست دادند از اعضای این کانون بودند. اعضای این کانون را نویسندگان، مترجمان و ویراستاران تشکیل می‌دهند. از جمله اعضای نام‌آشنای کانون می‌توان به سیمین دانشور، نادر ابراهیمی، بهرام بیضایی، داریوش آشوری، محمدعلی سپانلو، محمود اعتمادزاده (م.ا. به‌آذین)، سیاوش کسرایی، اسماعیل خویی و احمد شاملو اشاره کرد.

۱ دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل