گزارشی از وضعیت اسحاق روحی فعال کارگری محکوم به زندان

اسحاق روحی، فعال کارگری توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست  قاضی حسین سعیدی به یک سال زندان محکوم شد. این شهروند ساکن سنندج در روز ۱۱ اردیبهشت سال جاری، همزمان با روز جهانی کارگر و زمانی که به همراه فرزند و همسرش قصد شرک در این مراسم را داشت در مقابل پارک محمدیه سنندج توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اسحاق روحی، فعالان کارگری به اتهام «تبلیغ علیه نظام» توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی حسین سعیدی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس این گزارش جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای روحی صبح روز شنبه ۱۹ مرداد ماه در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج برگزار و حکم یک سال حبس تعزیری این فعال کارگری بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» روز چهارشنبه ۳۰ مرداد‌ ماه، توسط حق شناس، رییس دفتر حسین سعیدی، قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج برای وی خوانده شد.

مهرداد امین وزیری، فعال کارگری اهل سنندج در رابطه با برگزاری دادگاه این شهروند به گزارشگر کمپین می گوید: «روز شنبه ۱۹ مرداد ساعت هشت ونیم صبح جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام آقای روحی برگزار و پس از نیم ساعت این جلسه دادرسی پایان یافت.»

مهرداد امین وزیری در ادامه افزود: «حسین سعیدی قاضی پرونده در دست داشتن پلاکاردهایی به رنگ قرمز  با مضامین نوشته شده در آن را  مصداق حمایت از تفکرات چپ، کمونیستی و حمایت از حزب کومله ایران عنوان کرده  و به آقای روحی گفته بود که در این رابطه دو حکم پنج سال و یک سال  برای وی در نظر خواهد گرفت که آقای روحی این اتهامات را رد و به دفاعیات از خود پرداخته بود.»

آقای روحی  به همراه خانواده‌اش در روز جهانی کارگر از محل سکونتش در شهرک «نایسر» عازم مرکز شهر سنندج برای شرکت در این مراسم بود که مقابل پارک محمدیه سنندج،  توسط مأموران  اداره اطلاعات بدون در دست داشت حکم قضایی بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در سنندج منتقل می شود.

در آن زمان گزارش‌شده بود که پس از بازداشت این شهروند منزل وی توسط مأموران امنیتی مورد بازرسی قرار گرفته است.

در تاریخ ۲۲ اردیبهشت، آقای روحی با اتمام دوران بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی سنندج منتقل می‌شود.

در تاریخ ۲۳ اردیبهشت، آقای روحی بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «همکاری با حزب کومله ایران» توسط قاضی شاگلدی، رییس شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب سنندج، تفهیم اتهام شده و برای وی قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر می‌شود.

در جلسه بازپرسی آقای روحی اتهام «همکاری با حزب کومله ایران» را رد و فعالیت‌های خود را در راستای احقاق حقوق خود و دیگر کارگران عنوان کرده بود.

این فعال کارگری به دلیل عدم توانایی در تأمین وثیقه صادره به زندان سنندج منتقل شد و در روز یک‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، پس از حضور دوباره در شعبه دوم بازپرسی وثیقه وی از ۵۰۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان تبدیل و با سپردن وثیقه  به‌صورت موقت، تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

جمهوری اسلامی ایران علیرغم آزادی برگزاری تجمعات در قانون اساسی، اجازه برگزاری مراسم کارگری را به تشکل‌های مستقل و فعالان کارگری نمی‌دهد و در صورت برگزاری تجمع نیز با احضار یا بازداشت این فعالان و اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت» ملی آنان را مورد تعقیب قضایی قرار می‌دهد.

گزارش: آرون عسکری

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید