دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار آزادی و لغو احکام سه روزنامه‌نگار ایرانی شد

در یک‌ماه گذشته، مرضیه امیری، مسعود کاظمی و کیومرث مرزبان، سه روزنامه‌نگار ایرانی، از سوی دادگاه انقلاب تهران با احکام سنگین زندان، شلاق و محرومیت از کار مواجه شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) این احکام زندان «ظالمانه» را محکوم کرده و از مقام‌های ایرانی می‌خواهد که از هجمه به روزنامه‌نگاران دست بردارند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در همین زمینه گفت: «این احکام زندان بسیار ظالمانه و نمونه‌ای از بدرفتاری ایران با آزادی مطبوعات و آزادی بیان است.»

او افزود: «ما خواهان تجدیدنظر در حکم حبس کاظمی و در مورد زندان و شلاق برای امیری و مرزبان هستیم.»

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی محمد مقیسه، مرضیه امیری، خبرنگار زندانی روزنامه شرق را با اتهاماتی از قبیل “اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی” به احکام زندان و شلاق محکوم شد.

مرضیه امیری، در زندان از بیماری‌های عدیده‌ای مانند صرع، خونریزی گوارشی، سرگیجه مداوم و افت فشار خون رنج می‌برد و درخواست‌های او و خانواده‌اش، جهت اعزام وی به بیمارستان، تا کنون از طرف مسئولان زندان بی‌پاسخ مانده‌است.

مسعود کاظمی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی مقیسه، با چند اتهام در مجموع به ۴ سال و شش ماه حبس و دو سال ممنوعیت از خبرنگاری محکوم شده‌بود که اکنون با توجه به رای دادگاه تجدیدنظر و بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات، مجازات اشد، یعنی دو سال از محکومیت او قابلیت اجرایی دارد.

آقای کاظمی به اتهام “نشر اکاذیب” به دو سال، “توهین به رهبری” به دو سال و “توهین به مقامات” به شش ماه زندان محکوم شده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، کیومرث مرزبان طنزنویس ایرانی را با چند اتهام در مجموع به ۲۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرده‌است که در صورت تایید این حکم در دادگاه تجدیدنظر با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۱ سال آن قابل اجرا خواهد بود.

محمد حسین آقاسی وکیل مدافع آقای مرزبان در این خصوص می گوید: «آقای مرزبان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با چندین اتهام روبه‌رو شد و در مجموع به ۲۳ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده‌است. ما به رای صادره اعتراض کردیم، اما در صورت تایید این حکم در دادگاه تجدیدنظر، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۱ سال حبس تعزیری در خصوص اتهام “ارتباط با دول متخاصم” قابلیت اجرا دارد.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید