جودوکار ملی‌پوش ایران درخواست پناهندگی کرد

در حالی که پیشتر سعید ملایی ملی پوش جودوی ایران در چند مسابقه با باخت‌های مصلحتی مقابل ورزشکاران اسرائیلی مبارزه نکرده بود،‌ این بار ماجرای «باید ببازی» منجر به درخواست پناهندگی این دارنده مدال طلای جودو جهان شد.

صدای آمریکا به نقل از گفتگوی ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو با روزنامه «آساهی شیمبون» ژاپن نوشته‌است که این ورزشکار ملی پوش ایرانی در آلمان شرایط خود را برای فدراسیون جهانی فاش کرده و قصد دارد پناهنده شود.

به گفته رئیس فدراسیون جهانی جودو او از این فدراسیون درخواست کمک کرده است و تمایل دارد در تیم پناهندگان در مسابقات جودوی المپیک شرکت کند.

آقای ویزر گفت که ملایی برای آن که مقابل حریف اسرائیلی خود قرار نگیرد، «تحت فشار» بوده و «مجبور به باخت» در مسابقه نیمه نهایی شده است.

به گفته رئیس فدراسیون جهانی،‌ خانواده ملایی در ایران برای آن که این ورزشکار مقابل جودوکار اسرائیلی مسابقه ندهد، تحت فشار بوده اند.

سعید ملایی، تنها جودوکار ایرانی حاضر در رقابت‌‌های جهانی توکیو در ژاپن، با شکست مقابل حریفان خود در رتبه پنجم این رقابت‌ها قرار گرفت.

برخی روزنامه‌نگاران ورزشی ایران در شبکه‌‌های اجتماعی نوشته بودند که شکست ملایی «مصلحتی» و به منظور خودداری از رقابت با رقیب اسرائیلی در فینال بوده است.

اما در مقابل برخی سایت‌ها و رسانه‌های نزدیک به سپاه موضوع پناهندگی سعید ملایی را «از پیش تعیین شده» توصیف کرده‌اند. از جمله خبرگزاری فارس به نقل از مجید زارعیان، سرمربی تیم ملی جودوی ایران، مدعی شد که «همه چیز از پیش تعیین شده بود، قبل از سفر به ژاپن، عده‌ای در ایران با جوسازی‌ها این اتفاقات را چیده بودند و مرتبا با سعید در تماس بودند.»

این ادعا در شرایطی است که ملایی با عنوان قهرمانی جهان که سال گذشته در مسابقه‌های جهانی به مدال طلا رسیده بود، در سال‌های اخیر سه بار با رقبای اسرائیلی مواجه شده، اما هر بار به بهانه‌ای از رقابت‌ با آن‌ها سر باز زده است.

علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، سال گذشته گفت: “نبادا به شما بگویند که اگر فلان مسابقه را ندهید، اگر فلان کار را نکنید، اگر فلان‌جور ظاهر نشوید، فلان فدراسیون بین‌المللی، فلان تشکیلات بین‌المللی از شما ناراضی میشود؛ به دَرَک که ناراضی می‌شود، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.”

با این حال ورزشکاران ایرانی از زمان انقلاب سال ۵۷ از رویارویی با ورزشکاران اسرائیل خودداری می‌کنند. این مساله در چند سال اخیر موجب حساسیت فدراسیون‌های جهانی شده است و به همین دلیل ورزشکاران ایرانی عموما زمانی که قرار است با ورزشکاران اسرائیل رقابت کنند، به بهانه‌هایی چون مصدومیت یا بیماری از دیدار با آن‌ها خودداری می‌کنند.

موضوعی که تا کنون باعث پناهندگی و یا خداحافظی زودهنگام برخی ورزشکاران ملی شده است.

در بخش پناهندگان و مهاجران از برخی اخبار مرتبط آگاه شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل