بازداشت کمال جعفری یزدی؛ امضاکننده بیانیه نه به جمهوری اسلامی

ساعت ۲۲ شب جمعه ۹ شهریورماه سال جاری، ۱۵ نفر از ماموران امنیتی با یورش به منزل دکتر کمال جعفری یزدی از امضاکنندگان بیانیه نه به جمهوری اسلامی وی را بازداشت کردند.

به اساس گزارش منتشر شده در وب سایت ایران وایر، ماموران امنیتی که دو مامور امنیتی زن هم آنها را همراهی می‌کردند، در بازرسی و تفتیش منزل، دو دستگاه تلفن و لپ تاب فرزندان وی را نیز ضبط نموده و با خود برده‌اند.

آقای جعفری ۲ مردادماه ۹۷ با شکایت وزارت اطلاعات در مشهد بازداشت و به زندان وکیل آباد منتقل شد و پس از سپری کردن حدود ۳ ماه با سپردن وثیقه یک و نیم میلیاردی آزاد شد.

این استاد دانشگاه که خود از آسیب دیدگان جنگ ایران و عراق است، همسری بیمار و یک فرزند دختر دارد.

دادگاه بدوی این فعال مدنی، ۲۰ فروردین ۹۸ برگزار و حکم ۱۳ سال حبس او ۲۷ فروردین ۹۸ به وکیلش ابلاغ شده‌بود.

او در خصوص صدور حکم ۱۳ سال زندانش در دادگاه بدوی گفته‌بود: «پرونده من به شعبه ۴ دادگاه انقلاب ارجاع شده بود که دادگاه روز ۲۰ فروردین ۹۸ برگزار شد، ولی در دقیقه ۹۰ پرونده‌ام به شعبه دوم ارجاع شد که البته بعد از دفاعیاتم در شعبه دوم، رای توسط شعبه ۴ صادر شده که اصلا خود این کار غیرقانونی است.»

شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی، حکم ۱۳ سال زندان دادگاه بدوی کمال جعفری یزدی، استاد مدیریت استراتژیک دانشگاه غیرانتفاعی مشهد و فعال مدنی را با اتهامات “تشکیل گروه و دسته به قصد بر هم زدن امنیت کشور”، “تبلیغ علیه نظام و ارتباط با گروه های معاند” و “توهین به رهبری” را عینا تایید کرده‌است.

دادگاه تجدیدنظر آقای جعفری یزدی روز یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، برگزار شد و این حکم روز دوشنبه ۲۸ مرداد به او ابلاغ شده‌است.در جریان برگزاری دادگاه تجدیدنظر وی در شهر مشهد، برخی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ امضایی که در حمایت از «کمال جعفری» و اعتراض به صدور حکم ۱۳ سال زندان برای او، مقابل دادگستری کل خراسان تجمع کرده بودند، بازداشت شدند.

او با اتهام “تشکیل گروه و دسته به قصد بر هم زدن امنیت کشور” به ۱۰ سال، اتهام “تبلیغ علیه نظام و ارتباط با گروه های معاند” به ۲ سال و بابت “توهین به رهبری” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده‌است.

مجموع احکام صادر شده برای این استاد دانشگاه به ۱۳ سال می‌رسد که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی حکم ده سال زندان بابت اتهام “تشکیل دسته و گروه به قصد برهم زدن امنیت داخلی” به عنوان مجازات اشد قابل اجرا خواهد بود.

تا این لحظه ۱۷ تن از امضاکنندگان این بیانیه‌ها در ایران بازداشت شده‌اند و چند نفر دیگر نیز به دلیل حمایت از بیانیه در بازداشت به سر می‌برند.

از امضاءکنندگان بیانیه موسوم به ۱۴ تن (بیانیه اول) محمد مهدوی‌فر، حوریه فرج‌زاده طارانی، عباس واحدیان شاهرودی، محمدحسین سپهری، جواد لعل محمدی، هاشم خواستار، محمد نوری‌زاد، زرتشت احمدی راغب، رضا مهرگان و کمال جعفری یزدی بازداشت شده‌اند.

از جمله کسانی که بیانیه ۱۴ نفره زنان داخل ایران را امضا کرده‌‌ و بازداشت شده‌اند، نیز می‌توان به زهرا جمالی،گیتی پورفاضل، شهلا انتصاری، فاطمه سپهری، نرگس منصوری، شهلا جهان‌بین و فرنگیس مظلوم اشاره کرد که پیش‌تر خبر بازداشت آن‌ها از سوی رسانه‌های حقوق بشری اطلاع رسانی شد.

عبدالرسول مرتضوی، غلام‌حسین بروجردی، رضا جنگی، مرتضی قاسمی، هاشم رجایی و پوران ناظمی نیز روز  یکشنبه ۲۰ مرداد، در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به همراه چند تن از امضا کنندگان بیانیه بازداشت شده‌اند.

زرتشت احمدی راغب، محمد رضا بیات، کمال جعفری یزدی، سید هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، گوهر عشقی، حوریه فرج زاده، محمد کریم بیگی، جواد لعل محمدی، محمد ملکی، محمد مهدوی‌فر، رضا مهرگان، محمد نوریزاد و عباس واحدیان شاهرودی، ۱۴ نفری هستند که در خردادماه سال جاری با امضای بیانیه ای مشترک خواستار عزل علی خامنه ای از رهبری شده اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید