روئین کهنسال، شهروند بهایی با وثیقه آزاد شد

روئین کهنسال، شهروند بهایی ساکن کرج که در تاریخ ۱۳ مرداد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت‌شده بود، با تامین وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۸، روئین کهنسال، شهروند بهایی پس از سپری کردن دوران بازجوئی و تکمیل پرونده با تودیع قرار وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.

طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۲ و ۱۳ مرداد ۱۳۹۸، مأموران امنیتی روئین کهنسال، روح‌الله زیبایی و ابوالفضل انصاری از شهروندان بهایی ساکن کرج را بازداشت کردند. روز گذشته، روح‌الله زیبایی، شهروند بهایی نیز با تأمین قرار وثیقه به‌صورت موقت از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود.

بازداشت آقای زیبایی از سوی ۷ مأمور اداره اطلاعات در منزل شخصی او در باغستان کرج در استان البرز و بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته بود. مأموران پس از بازداشت به بازرسی منزل این شهروند پرداخته و برخی از لوازم شخصی وی را نیز ضبط کردند.

به گفته منابع مطلع در آن زمان، روح الله زیبایی و ابوالفضل انصاری پس از بازداشت به سلول‌های انفرادی نهادهای امنیتی مستقر در زندان رجایی شهر کرج برای انجام بازجویی منتقل شده بودند.

از دلایل بازداشت این سه شهروند بهایی اطلاعات دقیقی در دست نیست،  اما به گفته آنچه  که توسط نزدیکان آقای کهنسال که خارج از ایران سکونت دارند عنوان‌شده است، جرم این شهروند «باورمندی به آئین بهایی بوده است که نهادهای امنیتی این موضوع را مغایر و تهدید علیه نظام جمهوری اسلامی می‌دانند و  آن را امنیتی می‌پندارند.»

همچنین منابع مطلع در زمان بازداشت این سه شهروند به کمپین گفته بودند که طی هفته‌های گذشته شماری از شهروندان بهایی و افرادی که در حال تحقیق در رابطه با این آیین بوده‌اند، توسط نهادهای امنیتی در استان البرز  احضار و تحت بازجویی قرار گرفته‌ بودند.

تا لحظه انتشار این گزارش اطلاعات دقیقی در مورد آقای انصاری در دست نیست و ایشان کماکان در بازداشت بسر می برند.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل، بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده‌اند و این سرکوب سیستماتیک را مصداق بارزی از بی‌توجهی این حکومت به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید