احضار، بازداشت و صدور حکم اعدام برای مدرسین منبع العلوم کوه‌ ون

روز گذشته دو تن از مدرسین مدرسه دینی منبع العلوم کوه‌ ون در شهرستان سرباز، توسط نهادهای امنیتی بازداشت و احضار شدند. همچنین دستگاه قضایی امان‌الله بلوچی، روحانی اهل سنت محبوس در زندان مرکزی زاهدان را به ده سال حبس و اعدام محکوم کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در وب‌سایت کمپین فعالین بلوچ و برخی از وب‌سایت نزدیک به فعالان اهل سنت، سه روحانی اهل سنت، از مدرسین و نزدیکان به مدرسه دینی منبع العلوم کوه ون در شهرستان سرباز، طی روزهای گذشته توسط دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی بازداشت، احضار و به احکام زندان و اعدام محکوم  شده‌اند.

بر اساس این گزارش مولوی امان‌الله بلوچی که از تاریخ  ۲۸ آبان ۱۳۹۴ در بازداشت به سر می‌برد، به اتهام «اقدامات امنیتی» توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست قاضی موسوی به ده سال زندان و اعدام محکوم‌شده است.

به گزارش منابع مطلع، این حکم در تاریخ ۵ شهریور ۹۸ از سوی دادگاه انقلاب زاهدان صادر‌ شده است. در حکم صادر شده از  سوی دادگاه انقلاب برای مولوی امان الله هیچ توضیحی داده نشده که کجا عملیاتی مسلحانه صورت گرفته که مولوی امان الله در آن مشارکت داشته است.

 

بیشتر بخوانید: تحت اجبار قرار دادن یک زندانی در زاهدان جهت اعتراف تلویزیونی

مولوی امان الله بلوچی و حافظ مولوی عبدالرحیم از سال ۱۳۹۴ به اتهام «اقدامات امنیت» در بازداشت به سر می برند.

روز پنجشنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۴ اداره اطلاعات زاهدان با مدیر و برخی از اساتید برجسته مدرسه دینی منبع العلوم کوه ون جلسه ای در ستاد خبری وزارت اطلاعات برگزار کرد که در این جلسه «مولوی امان الله بلوچی» جهت اعتراف در جلسه احضار شده بود.

بیشتر بخوانید: برای سومین بار قرار بازداشت موقت دو زندانی سیاسی بلوچ تمدید شد

گفته می شود که مولوی امان الله بلوچی و حافظ مولوی عبدالرحیم در زمان بازداشت و برای اخذ اعترافات اجباری، تحت بدترین شکنجه های جسمی و روحی قرار داشته اند.

در گزارش دیگر روز دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸ ، مولوی رشید احمد آرامش به ستادخبری اداره اطلاعات شهرستان سرباز احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

از دلایل احضار و بازجویی این روحانی اهل سنت توسط اداره اطلاعات اطلاع دقیقی در دست نیست.

همزمان با این خبر گزارش‌شده است، روز گذشته دوشنبه ۱۱ شهریور، حافظ عطاالله سیریازهی از مدرسین حوزه علمیه منبع العلوم کوه‌ون و مسئول تدارکات این حوزه توسط افراد ناشناس در شهرستان ایرانشهر  بازداشت‌شده است.

بگفته شاهدان عینی آقای سیریازهی، هنگامی که از جایگاه سوخت ایرانشهر خارج شده بود،  خودروی پژو وی متوقف و توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

در پی انتشار خبر مربوط به بازداشت حافظ عطاالله، از اساتید حوزه علمیه منبع العلوم کوه ون، مولانا حافظ عبدالله ملازهی، مدیر این حوزه علمیه با انتشار بیانیه ای به آن واکنش نشان دادند.

مولانا عبدالله ملازهی ضمن تایید این خبر اعلام کردند در ابتدا، اطلاعات کاملی از این بازداشت وجود نداشت؛ اما اکنون از منابع موثق مشخص گردیده که این استاد و کارمند حوزه علمیه منبع العلوم کوه‌ون سرباز توسط سپاه پاسداران در ایرانشهر بازداشت شده است.

مولانا ملازهی در بخشی دیگر از بیانیه خود، ضمن محکوم کردن این بازداشت نوشته اند، بنده بعنوان مسئول حوزه علمیه منبع العلوم کوه‌ون این عمل زشت و ننگین‌ را که بموجب آن حرمت یک مرکز دینی بزرگ و یک روحانی شدیداً زیر سوال رفته، محکوم می‌کنم.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید