ناهید شقاقی و اکرم نصیریان به دادسرای اوین احضار شدند

ناهید شقاقی و اکرم نصیریان دو تن از فعالان حقوق زنان طی تماس تلفنی به شعبه دوم بازپرسی دادسرای  اوین احضار شدند. مریم محمدی و اسرین درکاله دو تن دیگر از اعضای بازداشتی «ندای زنان ایران» که دربند زنان زندان اوین بسر می‌برند، طی روزهای گذشته از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی نصیری پور تفهیم اتهام شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸،  ناهید شقاقی و اکرم نصیریان از «اعضای ندای زنان ایران» که پیش‌تر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدنی با تأمین وثیقه از زندان اوین آزاد شده بودند، طی تماس تلفنی برای صبح روز یکشنبه ۱۷ شهریورماه به شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت اوین احضار شدند.

خانم نصیریان، روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، توسط مأموران امنیتی در خیابان بازداشت  به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین جهت بازجویی منتقل شد. گفته می شود اتهامات “تشویش اذهان عمومی و تشویق به بی‌حجابی” به وی در آن زمان تفهیم شده‌بود.

این فعال حقوق زنان روز یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸، با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

روز شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸، خانم شقاقی که صبح روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت در منزل شخصی‌اش بازداشت و جهت بازجویی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود، با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت، تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

از سوی دیگر روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸، مریم محمدی، فعال حقوق زنان و از اعضای «ندای زنان ایران» جهت اخذ آخرین دفاعیات خود پس از انتقال به دادسرای اوین، توسط قاضی نصیری پور، رییس شعبه دوم بازپرسی تفهیم اتهام شد.

در جلسه بازپرسی اتهامات «تشکیل گروه ندای زنان ایران باهدف بر هم زدن امنیت کشور»، «اجتماع و تبانی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «تشویق به فساد و فحشا در فضای مجازی» و «تظاهر به عمل حرام در اماکن عمومی» به خانم محمدی تفهیم شده است.

خانم محمدی، روز دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در گرمسار بازداشت و سپس به بند ۲۰۹ وزارت طلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شده بود.

لازم به توضیح است که اسرین درکاله دختر خاله خانم محمدی نیز  طی روزهای چهارشنبه و شنبه ۶ و ۹ شهریورماه در شعبه دوم بازپرسی توسط قاضی نصیری پور، رییس شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت اوین،  با اتهاماتی مشابه تفهیم اتهام شده بود. روز یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸، اسرین درکاله، توسط مأموران وزارت اطلاعات در گرمسار بازداشت شد.

شب سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸، اسرین درکاله و مریم محمدی از اعضای «ندای زنان ایران» از بند ۲۰۹ زندان اوین  به بند عومی زنان در این زندان منتقل شدند و کماکان در این بند و در بازداشت بسر می برند.

گزارش شده است که این دو فعال در تاریخ ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۷ در مراسمی که به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن در تهران  توسط انجمن ندای زنان ایران برگزار شده بود، در ارتباط با موضوعاتی با عناوین “زنان نیروی اصلی اعتراض” و “۴۰ سالگی جنبش زنان” سخنرانی کرده بودند و همین امر منجر به بازداشت آن‌ها شده بود.

گفته می‌شود که اعضای بازداشت‌شده «ندای زنان ایران»، چهره‌های فعال در امر سوادآموزی زنان، کمک به بالا بردن سطح و پیگیری مطالبات حقوق زنان، حمایت از بانوان در مقابل خشونت‌های خانگی، مخالفت با ازدواج اجباری و زودهنگام کودکان  و همچنین در همیاری و کمک به مردم سیل‌زده  و اقشار آسیب‌دیده جامعه فعالیت داشته اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید