سه شهروند استرالیایی و بریتانیایی در ایران بازداشت شده‌اند

وزارت امور خارجه استرالیا خبر دستگیری دو زن و یک مرد استرالیایی و بریتانیایی توسط ایران را تایید کرده است. استرالیا در مورد سفر شهروندانش به ایران هشدار داده است. ایران اتهام این افراد را امنیتی اعلام کرده است.

این بار نخستین نیست که شهروندان خارجی و افراد دو تابعیتی در ایران دستگیر می‌شوند. وزارت امور خارجه استرالیا خبر دستگیری سه شهروند استرالیایی را تایید کرده است. اعلام خبر دستگیری این افراد با تاخیر رسانه‌ای می‌شود.

دویچه‌وله فارسی به نقل از خبرگزاری آلمان روز چهارشنبه ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) خبر دستگیری سه شهروند استرالیایی را منتشر کرد. گفته می‌شود که دستگیر شدگان به زندان منتقل شده‌اند.

وزارت امور خارجه استرالیا ضمن تایید خبر دستگیری این سه نفر اعلام کرد که به امور کنسولی خانواده این دو زن و یک مرد دستگیر شده رسیدگی شده است. وزارت امور خارجه استرالیا توضیح بیشتری پیرامون افراد دستگیر شده در ایران در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.

هشدار درباره سفر به ایران

وزارت امور خارجه استرالیا در عین حال درباره سفر شهروندان این کشور به ایران هشدار داد. در اطلاعیه‌ای که وزارت امور خارجه استرالیا درباره خطرات سفر به ایران منتشر کرده آمده است:

«خطر دستگیری و زندان شهروندان خارجی و از جمله شهروندان استرالیایی که به ایران سفر کنند، را تهدید می‌کند.»

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های استرالیا، موضوع دستگیری این دو شهروند استرالیایی به ده هفته قبل بازمی‌گردد. نفر سوم که تابعیت بریتانیایی دارد، حدود یک سال پیش دستگیر و زندانی شده است. این در حالی است که خبر دستگیری آن‌ها با تاخیر رسانه‌ای می‌شود.

گفته می‌شود که مسئولان وزارت امور خارجه استرالیا ظرف این مدت پیگیر وضعیت این افراد در ایران بوده‌اند.

روزنامه “تایمز” با انتشار گزارشی در همین رابطه نوشته است که یک وبلاگ‌نویس استرالیایی و دوست دختر استرالیایی او ده هفته پیش در جریان سفر خود به آسیا در ایران دستگیر و زندانی شده‌اند.

همین روزنامه خبر از دستگیری یک شهروند بریتانیایی داده است که به عنوان استاد در دانشگاهی در استرالیا تدریس می‌کرده است. گفته می‌شود این فرد حدود یک سال پیش دستگیر شده و به ده سال زندان محکوم شده است.

روزنامه “تایمز” در ادامه گزارش خود نوشته است که این فرد در سلول انفرادی به سر می‌برد ولی اتهام او روشن نیست.

وزارت امور خارجه بریتانیا، روزنامه “تایمز” لندن و همچنین شبکه تلویویونی (ABC) از افشای نام و هویت این افراد اجتناب ورزیده‌اند. تنها گفته شده است که این افراد به زندان اوین منتقل شده و در آنجا زندانی هستند.

در گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرده به دستگیری و حبس نازنین زاغری در زندان اوین نیز اشاره شده است. مسئولان ایران ادعا کرده‌اند که شهروند استرالیایی به علت ورود به منطقه‌ای امنیتی دستگیر شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید