عفو بین الملل صدور احکام زندان و شلاق برای متهمان هفت تپه را محکوم کرد

عفو بین الملل، در بیانیه‌ای صدور احکام زندان و شلاق برای چند تن از متهمان اعتراضات هفت‌تپه را محکوم کرد.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران سپیده قلیان، فعال کارگری، امیرحسین محمدی فرد، سر دبیر نشریه گام، عسل محمدی، ساناز الهیاری و امیر امیرقلی از اعضای تحریریه نشریه گام، اسماعیل بخشی، از کارگران هفت‌تپه و محمد خنیفر، از کارگران هفت‌تپه را در مجموع به ۱۱۱ سال و نیم زندان محکوم کرده است.

این سازمان صدور این احکام را در دستگاه قضایی ایران “بی‌عدالتی شرم‌آور” خوانده‌ و نوشته‌است:

بنا به گزارش‌های دریافتی، شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ چهار روزنامه‌نگار و سه فعال حقوق کارگران را، به اتهامات واهی در رابطه با اقدام علیه امنیت ملی، به ۶ تا ۱۸ سال حبس و در یک مورد به ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

فیلیپ لوتر، مدیر پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقا در «عفو بین‌الملل»، در واکنش به این خبر می‌گوید: «این احکام ظالمانه تازه‌ترین نمونه از عملکرد دستگاه قضاییِ بیدادگر در ایران است و بی‌اعتنایی کامل مقام‌ها و مسئولان این کشور به حقوق روزنامه‌نگاران و کارگران را آشکارا نشان می‌دهد.
محکوم شدگان صرفا به دلیل فعالیت‌هایشان در دفاع از حقوق کارگران و رسانه‌ای کردن موارد نقض حقوق بشر هدف قرار گرفته و مجازات شده‌اند. این بی‌عدالتی شرم‌آور باید متوقف شود. ما از مقام‌ها و مسئولان ایرانی می‌خواهیم که این احکام ناعادلانه و محکومیت‌های بی‌رحمانه را لغو کرده و این هفت نفر را بی‌درنگ و بدون قیدوشرط آزاد کنند.
«بخشی از جامعه‌ی بین‌المللی، از جمله کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، که با دولت ایران در ارتباط مستقیم قرار دارند، باید با تشدید تلاش‌های خود در این زمینه به مقام‌ها و مسئولان ایران اعلام کنند که این کشور باید مجازات روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر را بلافاصله متوقف کند و به مبارزه‌ی هرچه بی‌رحمانه‌تر خود برای از بین بردن بقایای اندکی که از جامعه‌ی مدنی در ایران مانده خاتمه دهد.»

به گزارش رسانه‌ها، ۱۶ شهریور، شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به صدور احکام مربوط به هفت نفری اقدام کرد که در سال گذشته، به دلیل مشارکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز در دفاع از حقوق کارگران یا ثبت و ضبط و رسانه‌ای کردن این اعتراضات، دستگیر شده بودند.

از جمله‌ی این هفت نفر اسماعیل بخشی و سپیده قلیان هستند که در سال گذشته چندین بار بازداشت شده بودند؛ این بازداشت‎ها به دلیل مشارکت آنان در تجمعات مسالمت‌آمیز کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌شان در کارخانه‌ی نیشکر هفت‌تپه در استان خوزستان صورت گرفته بود، و همچنین به دلیل سخن گفتن درباره‌ی این که بعد از اولین بازداشت‌شان در پاییز سال گذشته مورد شکنجه قرار گرفته بودند.

دادگاه انقلاب اسماعیل بخشی را در مورد اتهامات متعددی شامل «اشاعه‌ی اکاذیب»، «توهین به مقام رهبری»، و «تجمع و تبانی به منظور اقدام علیه امنیت ملی» مجرم شناخته، جمعاً به ۱۳ سال و شش ماه حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است. سپیده قلیان به همراه چهار روزنامه‌نگار به نام‌های امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری، عسل محمدی، و امیر امیرقلی نیز در مورد اتهاماتی شامل «عضویت در گروه‌هایی با هدف اختلال در امنیت ملی» به دلیل همکاری‌شان با یک نشریه‌ی اینترنتی با عنوان «گام» (که به پوشش اخبار مربوط به به عدالت اجتماعی، از جمله حقوق کارگران، می‌پردازد) و همچنین «تبلیغ علیه نظام» و «اشاعه‌ی اکاذیب» مجرم شناخته شده و هریک به ۱۸ سال حبس محکوم شده‌اند.

بنا به مقررات جزایی ایران، مبنی بر این که محکومان به ارتکاب سه جرم یا بیشتر از آن باید سنگین‌ترین حکم در میان احکام صادرشده برای هریک از جرایم‌شان را متحمل شوند، پنج زندانی نام‌برده باید به مدت هفت سال در زندان به سر ببرند. همچنین، به همین دلیل، انتظار می‌رود که حکم شلاق اسماعیل بخشی به اجرا گذاشته نشود.
دادگاه انقلاب همچنین محمد خنیفر، فعال حقوق کارگران، را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تجمع و تبانی به منظور اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان محکوم کرده است.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان ۹۷ و پس از آن شدت گرفت که گزارش‌هایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مالکان خصوصی نیشکر هفت‌تپه منتشر شده‌بود.

صدها کارگر، شرکت نیشکر هفت‌تپه، در آن زمان بیش از یک‌ماه در اعتراض به خصوصی‌سازی این شرکت و عدم توجه مسئولان به خواسته‌هایشان و همینطور معوقات مزدی خود، دست به اعتصاب زده‌‌ بودند.

شدت دامنه اعتراضات افزایش یافت و خانواده‌های کارگران شرکت هفت‌تپه نیز به خیابان‌های شهر شوش آمده و ضمن برپایی تجمع با سر دادن شعارهایی مطالبات‌شان را خواستار شده‌بودند.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از ۳۰۰ بار تجمع و اعتصاب کردند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید