اعتراضات دی ماه؛ دادگاه تجدید نظر حکم هفت سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق پدرام پذیره، فعال دانشجویی را عینا تایید کرد

بر اساس رای صادره شده از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم هفت سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق پدرام پذیره، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه و دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران عینا تایید شد. این دانشجوی معترض پیش‌تر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به احکام زندان و شلاق محکوم شده بود.

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور با تایید این خبر می نویسد: «طبق رای دادگاه تجدیدنظر، حکم بدوی پدرام پذیره، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران که در هنگام بازداشت نایب دبیر شورای صنفی مرکزی و دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه بود، عینا تایید شد!
در جریان دادگاه بدوی نیز، جهت ازادی موقت، قرار وثیقه ی ایشان از ۱ میلیارد ریال به ده میلیارد ریال تشدید یافته بود و این رقم در زمان خود بی سابقه بود!
گفتنی است به موجب ماده ۱۳۴، پنج سال از این حکم قابل اجرا می باشد.»

روز سه شنبه ۱۱ تیرماه جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فعالان صنفی دانشگاه تهران، پریسا رفیعی و پدرام پذیره که طبق اطلاع قبلی، قرار بود در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شود، علیرغم حضور این افراد لغو شد. در آن زمان گزارش شده بود  که بَنا بر مجوزی از سوی رئیس قوه قضائیه، برای پرونده‌های امنیتی، جلسه دادگاه تجدیدنظر تشکیل نخواهد شد و حکم قطعی  پریسا رفیعی و پدرام پذیره به‌صورت غیابی و طی هفته‌های آینده ابلاغ خواهد شد.

کانال کانون صنفی دانشجویان کشور در تاریخ ۱۱ تیرماه، ضمن تأیید این خبر نوشته بود: «جلسه دادگاه تجدیدنظر فعالان صنفی پریسا رفیعی و پدرام پذیره که طبق اطلاع قبلی، امروز قرار بر برگزاری آن بود، برگزار نگردید. باوجودآنکه پیش‌تر، رسیدگی به تجدیدنظرخواه محکومین به حبس، قانونا مستلزم تشکیل جلسه رسیدگی در مرحله تجدیدنظر بود، به نظر می‌رسد بَنا بر مجوزی از جانب رئیس قوه قضائیه، ازاین‌پس دادگاه‌های تجدیدنظر مجازند به‌منظور تسریع در رسیدگی پرونده، بدون تشکیل جلسه و صرفاً باملاحظه لوایح مبادرت به صدور حکم نمایند.»

پدارم پذیره، در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ به دنبال اعتراضات دانشجویی در تهران بازداشت و با تامین وثیقه آزاد شد، این دانشجو و فعال صنفی طی حکمی در  شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه مجموعا به تحمل ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

شورای صنفی دانشجویان ایران در آن زمان گفته بود که قرار بازداشت آقای پذیره در جلسه دادگاه از ۱ میلیارد ریال به ده میلیارد ریال افزایش یافته است.

گفتنی است، پدرام پذیره که در زمان اعتراضات دی‌ماه بازداشت و با تامین قرار کفالت آزاد شده بود، در تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه طی تماس تلفنی جهت تکمیل مراحل بازپرسی به شعبه ۴ دادسرای مقدس اوین احضار شد. این فعال صنفی روز ۳۰ بهمن‌ماه، در شعبه خواسته شده حضور یافت ولی بدلیل تغییر قرار کفالت وی به وثیقه، مجددا بازداشت شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید