مریم محمدی و اسرین درکاله از اعضای «ندای زنان ایران» با وثیقه آزاد شدند

مریم محمدی و اسرین درکاله، دو تن از «اعضای ندای زنان ایران» هرکدام با تأمین وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از بندزنان زندان اوین به‌صورت موقت آزاد شدند. این دو فعال حقوق زنان توسط مأموران وزارت اطلاعات در گرمسار بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در زندان اوین منتقل‌شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز گذشته، سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸، مریم محمدی و اسرین درکاله، هرکدام با تأمین وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بندزنان زندان اوین آزاد شدند.

مریم محمدی، اسرین درکاله، اکرم محمدی و ناهید شقاقی از بازداشت شدگان «ندای زنان ایران»  در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی نصیری پور، با اتهاماتی مشابه تفهیم اتهام شدند که این اتهامات عبارت اند از:

۱. «اجتماع و تبانی به‌قصد انجام جرم علیه امنیت کشور.»
۲. «فعالیت تبلیغی علیه نظام.»
۳. «عضویت در گروه ندای زنان ایران باهدف بر هم زدن امنیت کشور.»
۴. «تشویق به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و حمایت از این موضوع و جریانات همراه آن و انتشار آن در فضای مجازی.»
۵. «تظاهر به عمل حرام در اماکن عمومی.»

لازم به توضیح است که به خانم محمدی علاوه برای این اتهامات، اتهام « تشکیل گروه ندای زنان ایران باهدف بر هم زدن امنیت کشور» نیز تفهیم شده است.

روز یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸، اسرین درکاله، توسط مأموران وزارت اطلاعات در گرمسار بازداشت شد. این عضو «ندای زنان ایران» ابتدا به دادسرای عمومی و انقلاب گرمسار منتقل و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

یک منبع مطلع در رابطه با بازداشت خانم درکاله به کمپین گفته بود: «خانم درکاله به‌تازگی از کار خود اخراج شده بودندو روز یکشنبه زمانی که برای پیگیری بیمه بیکاری به همراه پسر خود به اداره کار مراجعه می‌کنند در خیابان توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شوند.»

مریم محمدی، دختر خاله خانم درکاله نیز پیش تر و در روز دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی در گرمسار بازداشت‌ و سپس به بند ۲۰۹ وزارت طلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شده بود.

شب سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸، اسرین درکاله و مریم محمدی از اعضای «ندای زنان ایران» از بند ۲۰۹ زندان اوین  به بند عومی زنان در این زندان منتقل شدند.

گزارش شده است که این دو فعال در تاریخ ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۷ در مراسمی که به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن در تهران  توسط انجمن ندای زنان ایران برگزار شده بود، در ارتباط با موضوعاتی با عناوین “زنان نیروی اصلی اعتراض” و “۴۰ سالگی جنبش زنان” سخنرانی کرده بودند و همین امر منجر به بازداشت آن‌ها شده بود.

گفته می‌شود که اعضای بازداشت‌شده «ندای زنان ایران»، چهره‌های فعال در امر سوادآموزی زنان، کمک به بالا بردن سطح و پیگیری مطالبات حقوق زنان، حمایت از بانوان در مقابل خشونت‌های خانگی، مخالفت با ازدواج اجباری و زودهنگام کودکان  و همچنین در همیاری و کمک به مردم سیل‌زده  و اقشار آسیب‌دیده جامعه فعالیت داشته اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید