شمار دانشجویان بهایی محروم از تحصیل رو به افزایش است

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید در ایران شمار زیادی از دانشجویان بهایی از تحصیل محروم شده‌اند.

این تعداد از داوطلبان بهایی کنکور ۱۳۹۸ هستند که تحت عنوان «نقص پرونده»، از تحصیل بازمانده‌اند.

ایران‌وایر هویت ۲۲ تن آن‌ها را احراز کرده‌است. این در حالی‌است که بنا به گفته فعالان حقوق بهاییان این رقم در حال افزایش است و جمهوری اسلامی ایران به این ترتیب سعی دارد با منع تحصیل بهاییان فشار بر آن‌ها را افزایش دهد.

اسامی زیر، فهرست تعدادی از داوطلبان بهایی کنکور ۱۳۹۸ است که  تحت عنوان نقص پرونده، از تحصیل بازمانده‌اند:

۱- سهند شیرازی، تهران؛ ۲- مهتاب خادم، تهران؛ ۳- نگین فروغی، شهرکرد؛ ۴- وفا نوبخت، ساری؛ ۵- بهزاد یزدانی، شیراز؛ ۶- ترنم کمالی، شیراز؛ ۷- تارا احسان، تهران؛ ۸- آیلار روشن نهاد، ساری؛ ۹- ارمغان عنایتی، سمنان؛ ۱۰- سیاوش بلوچ قرائی، مشهد؛ ۱۱- درسا مصطفوی، تهران؛ ۱۲- آریا احسانی، کرج؛ ۱۳- نوریه فردوسیان، اصفهان؛ ۱۴- شایلین عقیلی، کرج؛ ۱۵- نگار ایقانی، شیراز؛ ۱۶- غزل الله وردی گرجی، ساری؛ ۱۷- سراج صفریان، ساری؛ ۱۸- شعله موفقی ایولی، ساری؛ ۱۹- روژان احسانی، کاشان؛ ۲۰- روژین کثیری، کرج؛ ۲۱- مهسا فروهری، کرج؛ ۲۲- شمیم ایدلخانی، اردبیل

از طرف دیگر محسن حاجی میرزایی که از حدود دو هفته پیش پیش به وزارت آموزش و پرورش منصوب شده، گفته‌بود: «اگر دانش آموزان اظهار کنند که پیروان ادیان دیگری بجز ادیان رسمی کشور هستند و این اقدام آن‌ها به نوعی تبلیغ محسوب شود، تحصیل آن‌ها در مدارس ممنوع است.»
وزیر آموزش و پرورش این سخنان را روز چهارشنبه ۲۰ شهریور در حاشیه جلسه هیئت وزیران گفته‌بود.

این سخنان با واکنش دانش‌آموزان بهایی، فعالان مدنی و حقوق بشری مواجه شد.

کمپین پیش‌تر در گزارشی به این موضوع اشاره کرده‌بود.

بهایی ستیزی در ایران ادامه دارد؛ واکنش‌ها نسبت به سخنان وزیر آموزش و پرورش + ویدئو

هیات وزیران در جلسه روز یکشنبه ۱۸ شهریورماه سال گذشته به ریاست حسن روحانی، لایحه الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی به تصویب رساند.

به موجب این اصلاحیه حق آموزش جزء حقوق اساسی افراد است و هیچ کس را نمی‌توان به عذری غیر از عدم صلاحیت علمی مقرر از آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی محروم کرد.

با این حال شهروندان بهایی در ایران، از جمله افرادی هستند که حقوق شهروندی آنان همواره نقض شده‌است و با وجود تصویب لایحه فوق کماکان با مواردی چون نقص در پرونده از ادامه تحصیل باز می‌مانند.
این موضوع از سال ۸۵ با ذکر نقص در پرونده جهت تازه‌ای گرفت و هر ساله در آستانه سال تحصیلی جدید شدت می‌گیرد.

نقص در پرونده موردی است که در بیشتر ورودی‌های دانشگاه پس از قبولی در کنکور یا در حین تحصیل در دانشگاه با آن روبه‌رو می‌شوند.

پس از انقلاب ۵۷ تا کنون بیش از صدهزار شهروندبهایی به بهانه‌های مختلف از ادامه تحصیل محروم و منع شده‌اند.

بنا به گفته فعالان حقوق بهاییان، محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ «شورای عالی انقلاب فرهنگی» صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.

بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز شود، باید از تحصیل محروم شود.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل، بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده‌اند و این سرکوب سیستماتیک را مصداق بارزی از بی‌توجهی این حکومت به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید