آزادی شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات هپکو؛ ۸ نفر کماکان در بازداشت هستند

در تجمع روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه ۹۸، در محوطه راه‌آهن اراک، تعدادی از کارگران هپکو اراک بازداشت شدند.

فعالان کارگری هپکو روز پنج‌شنبه ۲۸ شهریور، خبر داده‌اند: «۲۹ کارگر بازداشتی داشتیم که طی دیروز و امروز، ۲۱ نفر از آنها با قید کفالت و سند آزاد شده‌اند و فقط ۸ کارگر همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد.»

ایلنا نوشته‌است؛ کارگران هپکو در ارتباط با سرنوشت این ۸ کارگر که هنوز قولی بابت آزادی‌شان داده نشده و مشخص نیست تا چه زمان باید در بازداشت بمانند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

کارگران هپکو می‌گویند: «هنوز که هنوز است هیچکدام از مطالبات پرسنل و خواسته‌‌ها و پیش‌شرط‌های مدیرعامل جدید که خود دولت منصوب کرده، برآورده نشده؛ خواسته‌هایی که مدیرعامل جدید اعلام کرده بدون برآوردن آنها هپکو امکان ادامه کار و تولید را ندارد؛ نه تکلیفِ سهامداری کارخانه مشخص شده و نه معوقات مزدی کارگران را داده‌اند؛ خبری از راه افتادن کار و تولید نیز نیست.»

آن‌ها تاکید می‌کنند: «همه مطالبات کارگران قانونی‌ست؛ برخی از این مطالبات، وعده‌هایی است که پیش از این خود دولت به مجموعه هپکو داده و سه وزیر هم پای آن را امضا کرده‌اند اما هیچ‌کدام تا این لحظه برآورده نشده است.»

هم‌زما بی‌بی‌سی فارسی گزارش داده که شماری از کارگران کارخانه هپکو برای پیگیری آزادی کارگران بازداشت شده در مقابل زندان اراک جمع شده‌اند.

پیش‌تر گزارش شده‌بود؛ مسئولان دادگاه برای آزادی ۴ نفر از کارگران مبلغ ۲۵۰ میلیون وثیقه درخواست کرده‌اند و برای بقیه کارگران بازداشت شده فیش‌های حقوقی کارگران هپکو را برای ضمانت آزادی همکاران‌شان پذیرفته‌اند.

کارگران کارخانه هپکو در اراک طی چند روز اخیر در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود دست به تجمع زدند. این تجمعات روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه ۹۸، از سوی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. شماری بازداشت و تعدادی نیز به دلیل جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند.

در آن‌روز شمار زیادی از کارگران کارخانه هپکو با تجمع در مسیر راه آهن شمال-جنوب و مسدود کردن این مسیر اعتراض خود را نشان دادند. منابع محلی گزارش داده‌بودند، حدود ۲۸ نفر از کارگران بازداشت و بیش از ۱۵ تن دچار جراحت شدند که تعدادی از این کارگران برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.

کارگران هپکو که اعتصاب خود را با دادن یک مهلت ۱۰ روزه به مسئولان متوقف کرده بودند، در پی بی‌عملی دولت در پاسخ به مطالبات‌شان از روز یکشنبه ۲۴ شهریور اعتصاب را از سر گرفتند. کارگران خواستار پرداخت حقوق معوقه خود و تعیین تکلیف سهامدار عمده شرکت‌اند.

مسئولان استان و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در پی اعتصاب اوائل شهریور کارگران مدیر کارخانه را تغییر داده‌اند. در زمینه پرداخت مطالبات کارگران نیز اقدامی صورت نگرفته است.

کارگران هپکو اراک، پس از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، بارها به پرداخت‌نشدن به موقع دستمزد خود اعتراض کرده و خواستار بازگرداندن مالکیت آن به دولت شده‌ بودند، اردیبهشت و خرداد ماه سال گذشته نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق های معوقه و بلاتکلیفی وضعیت اشتغال دست به اعتصاب و مسدود کردن چند روزه خط آهن اراک زدند.

کارخانه هپکو اراک یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید کننده ماشین آلات سنگین و راهسازی بود که از سال ۱۳۵۴ فعالیتش آغاز شد و پس از انقلاب در اختیار دولت قرار گرفت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید