ادامه بازداشت و تلاش برای محاکمه مخفیانه زهرا محمدی، فعال مدنی و مدرس زبان کُردی

کانی محمدی، خواهر زهرا محمدی از ممنوعیت ملاقات و تلاش برای محاکمه مخفیانه خواهرش خبر داد.

او همچنین از تحت فشار گذاشتن این فعال مدنی و عضو انجمن فرهنگی ـ اجتماعی «نوژین» که دوم خردادماه ۹۸ توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت‌ شده خبر داده و گفته‌است که وی کماکان از حق داشتن وکیل محروم است.

رادیو زمانه با کانی محمدی، خواهر زهرا محمدی گفتگویی کرده‌است.

او می‌گوید؛ “یکی از وکلای خانم محمدی به صورت اتفاقی در راهروهای دادگاه او را می‌بیند که به صورت مخفیانه و بدون اطلاع قبلی برای محاکمه می‌برند، به دیگران خبر می‌دهد. در ادامه وکلا به قاضی اعتراض می‌کنند و به این صورت جلسه رسیدگی به اتهامات این فعال مدنی به وقت دیگری موکول شد.”

زهرا (زارا) محمدی، فعال مدنی، مدرس زبان و ادبیات کُردی و از اعضای انجمن مردم‌نهاد فرهنگی-اجتماعی نوژین، روز دوم خرداد ۹۸ بازداشت شد و همچنان بعد از گذشت بیش از چهار ماه، بدون تفهیم اتهام در کانون اصلاح و تربیت شهر سنندج، در بازداشت موقت به سر می‌برد. زهرا محمدی هنگامی که همراه دو تن دیگر از اعضای انجمن نوژین به نام‌های ادریس منبری و ریبوار منبری در منزل پدرش مشغول صرف ناهار بودند، با یورش چند فرد لباس شخصی به خانه آنها و بدون ارائه هیچ‌گونه حکمی بازداشت شدند.

زهرا محمدی، ۲۹ ساله و اهل سنندج است. او مدرس زبان و ادبیات کُردی برای کودکان، فعال مدنی و عضو هیات مدیره انجمن نوژین از زمان تأسیس این انجمن در سال ۱۳۹۰ تاکنون است. او همچنین دانش‌‌آموخته جغرافیای سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد است و پیشتر به دلیل فعالیت‌هایش چندین بار توسط نهادهای امنیتی احضار، بازجویی و تهدید شده بود.

ادریس و ریبوار منبری پس از گذشت چهار روز از بازداشتشان در تاریخ پنجم خرداد ماه ۹۸ با قرار وثیقه آزاد شدند، اما زهرا محمدی، همچنان بعد از گذشت ۱۲۰ روز بدون تفهیم اتهام و بدون حق برخورداری از وکیل، در بازداشت موقت به سر می‌برد. زهرا محمدی هنگامی که بازداشت شد تا ۸ روز خانواده او از وضعیت و محل نگهداری‌اش کاملا بی‌اطلاع بودند و هیچ نهادی مسئولیت بازداشت او را به عهده نمی‌گرفت.

کانی محمدی، خواهر زهرا محمدی، در این‌باره به زمانه می‌گوید: «بعد از ۸ روز بی‌خبری مطلق، با این که خانواده‌ام به همه نهادهای دولتی مراجعه کردند که خبری از زهرا بگیرند، همه اظهار بی‌اطلاعی کرده بودند و هیچ نهادی مسئولیت بازداشتش را به عهده نمی‌گرفت تا اینکه بعد از ۸ روز زهرا را به زندان سنندج انتقال دادند و خانواده‌ام توانستند آنجا زهرا را ملاقات کند. به گفته خود زهرا، او این ۸ روز در انفرادی بازداشتگاه اطلاعات بوده و به دلیل وضعیت بد انفرادی دست به اعتصاب غذا زده، اما چون زهرا کم‌خونی و فقر شدید آهن دارد، بعد از چند روز اعتصاب غذا هوشیاری‌اش را به طور کامل از دست داده و تا مرز کما پیش رفته است. برای همین او را به درمانگاه اطلاعات برده‌اند و بعد از بهبودی نسبی، زهرا را به زندان انتقال داده‌‌اند. این در حالی بود که ما کاملا از او بی‌خبر بودیم، حتی نمی‌دانستیم کجاست و اگر بلایی سرش می‌آمد چه کسی واقعا پاسخ‌گوی ما بود؟»

گفت‌وگوی زمانه با کانی محمدی را در ادامه بشنوید:

در ارتباط با خبر بالا همچنین دادخواست زیر در جریان است:

درخواست آزادی بی‌قید و شرط زهرا محمدی، فعالی مدنی و مدرس زبان کُردی

به لینک زیر بروید و از این دادخواست حمایت کنید:
https://www.daadkhast.org/petition/6909/

(اگر این دادخواست را امضاء کنید، ایمیلی برایتان فرستاده می‌شود که لازم است آن را باز و امضایتان را تایید کنید تا امکان نمایش امضاء فراهم شود)

مأموران امنیتی خانم محمدی را روز دو خردادماه سال جاری بدون در دست داشتن حکم قضایی بازداشت و به اداره اطلاعات سنندج منتقل می‌کنند.

یک منبع مطلع در مورد بازداشت خانم محمدی به کمپین گفته‌بود: «ظهر روز پنجشنبه دوم خرداد مأموران امنیتی که سه مأمور زن نیز آنها را همراهی می‌کردند پس از ضرب‌ و شتم دوست خانم محمدی که به همراه ایشان در خانه حضور داشته، این فعال مدنی را بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل می‌کنند.»

دو تن دیگر از اعضای انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» به نام های ادریس منبری و ریبوار منبری که توسط نیروهای امنیتی در سنندج،  همزمان با بازداشت خانم محمدی به صورتی مشابه و در منزل خود بازداشت شده بودند، روز یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸، با تامین قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

به گفته این منبع نزدیک به خانواده، خانم محمدی پس از گذشت ۸ روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان منتقل می‌شود و  خانواده در آن زمان موفق به دیدار ایشان می‌شوند.

کمپین پیش از این در گزارشی به عنوان “بی‌خبری از وضعیت زهرا محمدی، فعال مدنی کرد در چهارمین ماه بازداشت” به تداوم بازداشت و بی‌اطلاعی از وی اشاره کرده‌بود.

سایت آکام نیوز وابسته به نهاد های امنیتی که در پرونده سازی برای فعالان مدنی، محیط زیستی و حقوق بشری مناطق کردنشین سابقه طولانی دارد، روز یکشنبه ۲۶ خرداد در رابطه با دلایل بازداشت خانم محمدی در وب سایت خود می نویسید: «زهرا محمدی ۲۹ سال سن دارد و از چند سال قبل تا لحظه دستگیری بصورت مخفیانه و در قالب انجمنی به نام نوژین، برای حزب دمکرات فعالیت می کرد.

در وهله اول مسجل شد که ادریس منبری، ریبوار منبری و زهرا محمدی در حال فعالیت های خارج از وظایف خود در انجمن هستند به همین خاطر این ۳ نفر بازداشت شدند که به دلایلی دو متهم دیگر ادریس منبری و ریبوار منبری با قرار وثیقه فعلا آزاد شدند اما زهرا محمدی صبح روز ۵ شنبه ۲ خردادماه ۱۳۹۸ در مقابل منزلش دستگیر شد.»

روز دوشنبه ششم خردادماه، اعضای انجمن فرهنگی – اجتماعی «نوژین» به دلیل تداوم بازداشت خانم محمدی در مقابل دادگستری سنندج دست به تجمع اعتراضی زده و خواهان آزادی فوری و بی‌قید شرط عضو بازداشتی این انجمن شدند.

همچنین شورای سازمان‌های مردم‌ نهاد کردستان نیز پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قیدوشرط خانم محمدی شده بود.

این شورا در این بیانیه از نیروهای امنیتی و مسئولان قضایی کردستان خواستار شفافیت و توضیح در رابطه با بازداشت اعضای انجمن فرهنگی – اجتماعی «نوژین» شده بود.

خانم محمدی کارشناس ارشد ژئوپلتیک از دانشگاه بیرجند، از سال ۱۳۹۰ به عضویت انجمن «نوژین» در آمد و از اعضای هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی-اجتماعی نیز بوده است، این انجمن تاکنون در مناطق کردنشین ایران فعالیت‌های مدنی و فرهنگی مستمری نظیر تلاش برای حفظ محیط‌زیست، فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست، تبلیغ فرهنگ کُردی و برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان برای آموزش ادبیات ،رسم‌الخط کُردی و همچنین مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع این مناطق داشته‌ است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید