نسیم صادقی به احکام زندان محکوم شد

نسیم صادقی، فعال ترک (آذربایجانی) از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی محمد احراری به احکام زندان محکوم شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام این شهروند ساکن تبریز در تاریخ ۱۲ شهریورماه در این شعبه برگزارشده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸، نسیم صادقی شهروند ساکن تبریز بابت اتهام« فعالیت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‌های مخالف نظام» از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب این شهر به ریاست قاضی احراری به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

روز پنج‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۸، بر اساس احضاریه ابلاغ‌شده توسط سامانه الکترونیکی قوه قضاییه (ثنا) به نسیم صادقی از وی خواسته‌شده بود که ظرف مدت ۱۰ روز جهت “ادای توضیح” برای بار دوم در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان تبریز حاضر شود.

بر اساس این گزارش در دادنامه صادره که به‌صورت شفایی به خانم صادقی ابلاغ‌شده است آمده، «نسیم صادقی از بابت اتهام “فعالیت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‌های مخالف نظام” به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم‌شده است و بر اساس ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی سیم‌کارت شماره —۰۹۳۷۰۲۹۷ که کانال “میللی گوروش” با آن راه‌اندازی شده بود ابطال گشته و کتب غیرمجاز و تصاویر و نمادهای غیرمجاز معدوم خواهند شد.»

پیش‌از‌این نیز و در روز یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸، بر اساس احضاریه  ابلاغ‌شده توسط سامانه الکترونیکی قوه قضاییه (ثنا) به نسیم صادقی از وی خواسته‌شده بود که برای روز سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ساعت ۱۰ صبح جهت رسیدگی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز حاضر شود.

یک منبع نزدیک به خانم صادقی به کمپین گفت: «دادگاه این فعال ترک (آذربایجانی) روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور با اتهام “تبلیغ علیه نظام” در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شده‌بود و به نظر می‌رسد این احضار در ارتباط با ابلاغ حکم صادره به صورت شفاهی باشد.»

یک منبع مطلع در رابطه با برگزاری جلسه دادگاه این شهروند ساکن تبریز به کمپین گفته بود: «در جلسه دادگاه پس از قرائت کیفرخواست صادره توسط قاضی شعبه، خانم صادقی با بی‌اساس خواندن اتهامات وارده، تمامی فعالیت‌های خود را در چهار چوب قانون اساسی جمهوری اسلامی دانسته و خواستار حفظ استقلال قوه قضائیه و عدم تبعیت از پرونده‌سازی نهادهای امنیتی شده است.»

کمپین پیش‌ازاین در گزارشی از صدور قرار منع تعقیب در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ در خصوص اتهامات «انتشار اکاذیب از طریق رایانه» و «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» خانم صادقی خبر داده بود.

خانم نسیم صادقی در تاریخ  ۲۹ مهرماه سال گذشته، در هنگام ورد به منزل از سوی مأموران امنیتی بازداشتو منزل این شهروند پس از بازداشت مورد بازرسی قرار گرفته و برخی از لوازم شخصی وی از جمله کامپیوتر، گوشی موبایل و کتاب توسط مأموران امنیتی ضبط شد. این شهروند پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در خیابان باکری تبریز منتقل و هفتم آبان ماه سال گذشته طی تماسی با خانواده‌ از انتقال خود به زندان تبریز خبر داده بود.

در آن زمان گزارش شده بود، «خانم صادقی تحت فشار برای اخذ اعترافات اجباری از سوی بازجوهای اطلاعات سپاه قرار گرفته و بارها تهدید شده بود که در صورت عدم همکاری پیمان فرزندت و فهیمه خواهرت را نیز بازداشت خواهیم کرد.»

این شهروند اهل تبریز، روز دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ جهت بازپرسی و تکمیل پرونده به شعبه ۱۹ دادیاری عمومی و انقلاب شهید بهشتی تبریز منتقل شد و  اتهامات « تبلیغ علیه نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» و «انتشار اکاذیب از طریق خبرسازی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در فضای مجازی» به خانم صادقی تفهیم شد.

روز چهارشنبه ۹ آبان‌ماه ۱۳۹۷ خانم صادقی با تامین وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا تکمیل مراحل دادرسی و برگزاری دادگاه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز، در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷، در خصوص اتهامات «انتشار اکاذیب از طریق رایانه» و «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» با صدور حکمی قرار منع تعقیب صادر کرد. اما در آن زمان و در صورت وضعیت پرونده خانم صادقی نوشته شده بود که اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای وی از سوی دادگاه انقلاب تبریز کماکان در حال رسیدگی است.

خانم صاقی قبل‌تر نیز در تظاهرات مسالمت‌آمیز ۷ مرداد ۱۳۹۵ در اعتراض به مطلب جنجالی منتشر شده در روزنامه استانی طرح نو (شماره ۸۶۸ روز چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵) به همراه شماری دیگر از  شهروندان معترض بازداشت و  پس از پنج روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز با تودیع وثیقه یکصد میلیون‌تومانی موقتا آزاد شده بود.

نسیم صادقی در آن زمان از سوی شعبه ۷ بازپرسی دادگاه انقلاب تبریز به «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام»  متهم و تفهیم اتهام شد.

بیشتر بخوانید:

نسیم صادقی از دو اتهام تبرئه شد+ سند

نسیم صادقی با قید وثیقه آزاد شد

نسیم صادقی به زندان تبریز منتقل شد

صدور قرار وثیقه برای نسیم صادقی، فعال مدنی ساکن تبریز

نسیم صادقی شهروند ساکن تبریز بازداشت شد

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید