گزارشی از آخرین وضعیت کمال جعفری‌یزدی استاد دانشگاه زندانی در اعتصاب غذا

کمال جعفری یزدی، استاد مدیریت استراتژیک دانشگاه غیرانتفاعی مشهد، فعال مدنی و از امضاء کنندگان بیانیه موسوم به ۱۴ تن که ساعت ۱۰ شامگاه پنج‌شنبه ۷ شهریورماه بازداشت و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده‌است، از اعتصاب غذای خود خبر داده است.

این استاد دانشگاه زندانی روز شنبه سی‌ام شهریورماه ۹۸ در فایل صوتی که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی قرار گرفته، گفته‌است که در چهارمین روز از اعتصاب غذای خود در بند ۳ مشاوره زندان وکیل‌آباد مشهد به‌سر می‌برد و گزارش داده که حال نامساعدی دارد.

او در خصوص بازداشت خود توضیح می‌دهد که جهت اجرای حکم ۱۰ سال حبس تعزیری به زندان منتقل شده‌ و تاکید می‌کند: «این حکم با پرونده‌ سازی‌های وزارت اطلاعات برای او صادر شده‌است.»

این فعال مدنی و از امضا کنندگان بیانیه موسوم به ۱۴ تن خبر داده که رای دادگاه تجدیدنظر بدون آنکه به او ابلاغ شود یا به شعبه اجرای احکام برود، اجرا شده‌است و ۱۵ نفر از ماموران امنیتی با یورش به منزل شخصی‌اش او را همراه با ضرب و جرح بازداشت کرده‌‌اند.

آقای جعفری‌یزدی در بخشی از صحبت‌هایش اضافه‌کرد: «دستگاه قضایی از اعمال ماده ۴۷۷ فرجام خواهی و تقاضای عدم تحمل کیفر من که جانباز هستم جلوگیری کردند.»

این استاد دانشگاه از افرادی که روز یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، در تجمع مقابل دادگستری مشهد بازداشت شده‌بودند اینطور خبر داد: «دوستان من که در ۲۰ مردادماه مقابل دادگاه تجمع کرده‌بودند را بازداشت کردند و شماری از آن‌ها در بند شش-یک زندان وکیل آباد هستند و باقی آن‌ها در اختیار وزارت اطلاعات هستند.»

این فایل صوتی را بشنوید:

شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی، حکم ۱۳ سال زندان دادگاه بدوی کمال جعفری یزدی، استاد مدیریت استراتژیک دانشگاه غیرانتفاعی مشهد و فعال مدنی را با اتهامات “تشکیل گروه و دسته به قصد بر هم زدن امنیت کشور”، “تبلیغ علیه نظام و ارتباط با گروه های معاند” و “توهین به رهبری” را عینا تایید کرد.

دادگاه تجدیدنظر آقای جعفری یزدی روز یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، برگزار شده‌بود.

او با اتهام “تشکیل گروه و دسته به قصد بر هم زدن امنیت کشور” به ۱۰ سال، اتهام “تبلیغ علیه نظام و ارتباط با گروه های معاند” به ۲ سال و بابت “توهین به رهبری” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده‌است.

مجموع احکام صادر شده برای این استاد دانشگاه به ۱۳ سال می‌رسد که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی حکم ده سال زندان بابت اتهام “تشکیل دسته و گروه به قصد برهم زدن امنیت داخلی” به عنوان مجازات اشد قابل اجرا خواهد بود.

دادگاه بدوی این فعال مدنی، ۲۰ فروردین ۹۸ برگزار و حکم ۱۳ سال حبس او ۲۷ فروردین ۹۸ به وکیلش ابلاغ شده‌بود.

او در خصوص صدور حکم ۱۳ سال زندانش در دادگاه بدوی گفته‌بود: «پرونده من به شعبه ۴ دادگاه انقلاب ارجاع شده بود که دادگاه روز ۲۰ فروردین ۹۸ برگزار شد، ولی در دقیقه ۹۰ پرونده‌ام به شعبه دوم ارجاع شد که البته بعد از دفاعیاتم در شعبه دوم، رای توسط شعبه ۴ صادر شده که اصلا خود این کار غیرقانونی است.»

آقای جعفری ۲ مردادماه ۹۷ با شکایت وزارت اطلاعات در مشهد بازداشت و به زندان وکیل آباد منتقل شد و پس از سپری کردن حدود ۳ ماه با سپردن وثیقه یک و نیم میلیاردی آزاد شده‌بود.

این استاد دانشگاه که خود از آسیب دیدگان جنگ ایران و عراق است، همسری بیمار و یک فرزند دختر دارد.

روز یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، نیز چند تن از فعالان مدنی و سیاسی که قصد داشتند یک تجمع اعتراضی در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در حمایت از کمال جعفری یزدی برگزار کنند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

از امضاءکنندگان بیانیه موسوم به ۱۴ تن (بیانیه اول) محمد مهدوی‌فر، حوریه فرج‌زاده طارانی، عباس واحدیان شاهرودی، محمدحسین سپهری، جواد لعل محمدی، هاشم خواستار، محمد نوری‌زاد، زرتشت احمدی راغب و رضا مهرگان بازداشت شده‌اند.

از جمله کسانی که بیانیه ۱۴ نفره زنان داخل ایران را امضا کرده‌‌ و بازداشت شده‌اند، نیز می‌توان به زهرا جمالی،گیتی پورفاضل، شهلا انتصاری، فاطمه سپهری، نرگس منصوری، شهلا جهان‌بین و فرنگیس مظلوم اشاره کرد که پیش‌تر خبر بازداشت آن‌ها از سوی رسانه‌های حقوق بشری اطلاع رسانی شد.

عبدالرسول مرتضوی، غلام‌حسین بروجردی، رضا جنگی، مرتضی قاسمی، هاشم رجایی، فاطمه سپهری و پوران ناظمی نیز روز  یکشنبه ۲۰ مرداد، در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به همراه چند تن از امضا کنندگان بیانیه بازداشت شده‌اند.

در میان افراد بازداشتی تا کنون پوران ناظمی و غلامحسین بروجردی به دلیل وخامت حالشان آزاد شده‌اند.

زرتشت احمدی راغب، محمد رضا بیات، کمال جعفری یزدی، سید هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، گوهر عشقی، حوریه فرج زاده، محمد کریم بیگی، جواد لعل محمدی، محمد ملکی، محمد مهدویفر، رضا مهرگان، محمد نوریزاد و عباس واحدیان شاهرودی، ۱۴ نفری هستند که در خردادماه سال جاری با امضای بیانیه ای مشترک خواستار عزل علی خامنه ای از رهبری شده اند.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید