افزایش فشار بر افشین حسین پناهی و دیگر زندانیان سیاسی محبوس در زندان سنندج

فشار مسئولان زندان و نهادهای امنیتی علیه افشین حسین پناهی و دیگر زندانی محبوس در زندان مرکزی سنندج به شیوه‌ای نگران‌کننده افزایش پیدا کرده است.

امجد حسین پناهی برادر این زندانی و از فعالان حقوق بشر ساکن آلمان، طی یادداشتی در خصوص این موضوع در صفحه اینستاگرامی خود می‌نویسد: ‌«⁧افشین حسین پناهی⁩، فعال مدنی که به هشت سال و نیم زندان محکوم شده در زندان مرکزی سنندج به شیوه‌ای نگران‌کننده تحت‌فشار مسئولان زندان است. مسئولین این زندان مرتب علیه زندانیان بهانه‌تراشی کرده و فشارها، محدودیت‌ها و اذیت و آزارها علیه زندانیان سیاسی در این زندان افزایش‌یافته است، فشارها، محدودیت‌ها و اذیت و آزارها از طریق رئیس اطلاعات زندان، مسئول حفاظت و مدیر داخلی و به دستور رئیس زندان صورت می‌گیرد. این اشخاص شرایط غیرانسانی را علیه زندانیان سیاسی به وجود آوردەاند.»

همچنین گزارش‌شده که آقای حسین پناهی اخیرا طی چند مرحله  بدون اخذ مجوزهای قضایی، جهت بازجویی به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج، علیرغم پایان مراحل دادرسی در پرونده خود منتقل‌شده است.

افشین حسین پناهی، فعال مدنی که سابقه همکاری با نهادهای محیط زیستی را در کارنامه خود دارد، آبان ماه  ۱۳۹۶ در شعبه یکم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی سعیدی به اتهام برگزاری مراسم نوروز و همکاری با یکی از احزاب کردی به هشت سال و نیم زندان محکوم شد.

‎افشین حسین پناهی در تاریخ ۵ تیرماه ۹۶، پس از بازداشت برادرش، رامین حسین پناهی در منزل شخصی خود از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود.

‎این  شهروند کُرد در سال ۹۰  نیز بدلیل طی پیگیری پرونده مرگ مشکوک برادرش”اشرف حسین پناهی” به اتهام ” تبلیغ علیه نظام” به یک سال محکوم و  با پاین دوران محکومیت از زندان آزاد شده بود.

رامین حسین پناهی که یکی از فعالان سیاسی کُرد در تاریخ دوم تیرماه ۱۳۹۶، از سوی نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بازداشت شد.

این زندانی سیاسی روز ۲۵ ژانویه برابر با ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، در حالی که تنها یک جلسه‌ی دادگاهی برای او برگزار شده بود، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی و یکی دیگر از قضات به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در کومله به مجازات اعدام محکوم شد.

رامین حسین‌پناهی به همراه زانیار و لقمان مرادی دو زندانی سیاسی دیگر علیرغم همه تلاش‌های حقوق بشری و مدنی برای توقف حکم اعدام، سحرگاه شنبه ۱۷ شهریورماه ۹۷ دریکی از پایگاه‌های سپاه پاسداران در تهران اعدام شد. از آن زمان بیش از یک‌سال گذشته‌ و هنوز محل دفن این ۳ زندانی سیاسی اعدام شده، مشخص نیست و مقامات ایران علی‌رغم وعده‌هایی که داده‌اند، از دادن پاسخ به خانواده‌هایشان سر باز می‌زنند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید