بیانیه عفو بین‌الملل در خصوص بازداشت اعضای خانواده مسیح علی‌نژاد

عفو بین‌الملل می‌گوید: «مسئولان ایرانی سه عضو خانواده‌ی مسیح علی‌نژاد، خبرنگار و کنشگر ایرانی مقیم آمریکا را به تلافی فعالیت‌های او در دفاع از حقوق زنان دستگیر کرده‌اند.»

مأموران وزارت اطلاعات علیرضا علی‌نژاد، برادر مسیح علی‌نژاد، و هادی لطفی و لیلا لطفی، برادر و خواهر همسر سابق‌اش مکس لطفی را شامگاه سه‌شنبه دوم مهرماه در خانه‌هایشان در تهران و بابل دستگیر کرده‌اند. مکس لطفی هم مانند مسیح علی‌نژاد در خارج از ایران اقامت دارد و در کارزار «چهارشنبه‌های سفید» فعالیت می‌کند.

هادی لطفی بعد از بازجویی شبانه در خصوص فعالیت‌های مسیح علی‌نژاد و مکس لطفی، آزاد شده است. به هادی لطفی گفته‌اند که هرگونه تماس و ارتباط با مسیح علی‌نژاد یا «گروه او» جرم محسوب می‌شود. همچنین به او گفته‌اند که حق خروج از بابل را ندارد و برای بازپرسی‌های بعدی احضار خواهد شد.

به گفته‌ی فیلیپ لوتر، مدیر پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل؛ «این دستگیری‌ها اقدام گستاخانه‌ای از جانب مقام‌ها و مسئولان ایرانی برای مجازات کردن مسیح علی‌نژاد به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیزش در دفاع از حقوق زنان است. دستگیری بستگان یک کنشگر برای مرعوب کردن و ساکت کردن او برخورد شرم‌آور و بزدلانه‌ای است.»

فیلیپ لوتر می‌گوید: «دو هفته قبل، مرگ سحر خدایاری که بعد از دادگاهی شدن به اتهام ورود به استادیوم ورزشی خودسوزی کرده بود، دنیا را در بهت و حیرت فرو برد و توجه افکار عمومی را به برخورد هولناک حکومت ایران با زنان جلب کرد. دستگیری‌های شب گذشته هم گواه دیگری بر رویکرد هراس‌آور مقام‌ها و مسئولان ایرانی و عزم آنان برای سرکوب هرگونه کنشگری در زمینه‌ی حقوق زنان است. این که آن‌ها به دستگیری اعضای خانواده‌ی کنشگر روی آورده‌اند نشان می‌دهد که از حمایت‌های فزاینده از جنبش حقوق زنان در ایران به شدت احساس خطر می‌کنند و برای متوقف کردن آن به هر کاری دست می‌زنند.»

او می‌گوید: «مقام‌ها و مسئولان ایران، به جای آزار رساندن و حبس کردن اعضای خانواده‌ی مسیح علی‌نژاد، باید آنان را بی‌درنگ آزاد کنند و به کارزار خود برای سرکوب زنان پایان دهند.»
مسئولان ایرانی از اعلام محل نگه‌داری علیرضا علی‌نژاد و لیلا لطفی و دلیل دستگیری آنان امتناع کرده‌اند. «عفو بین‌الملل» بیم دارد که آنان مورد شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار بگیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید