همسر انوشه آشوری زندانی دو تابعیتی؛ “اتهام همسرم به جاسوسی ساختگی است”

همسر انوشه آشوری، یک مهندس ایرانی بریتانیایی زندانی در ایران اتهامات نسبت داده شده به او را ساختگی خوانده و خواستار آزادی او شده است.

به گزارش صدای آمریکا، شری (شهرزاد) ایزدی بهنام، که یک کارزار اینترنتی را برای امضای نامه درخواست آزادی همسرش به راه انداخته، در متنی که به همین مناسبت نوشته، آورده است که همسرش یک مهندس عمران ۶۵ ساله است که حدود دو سال پیش برای دیدن مادر ۸۶ ساله اش به ایران رفت و بازداشت شد.

در این دادخواست که تاکنون نزدیک به ۳۷ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند، آمده آقای انوشه آشوری هرگز فعالیت سیاسی و یا مقام دولتی در زندگی نداشته و در ارتباط با اسرار محرمانه دولتی نبوده به همین دلیل بازداشت او یک حرکت سیاسی است.

آقای آشوری با حکم ۱۲ سال حبس در اندرزگاه هفت سالن ۱۲ زندان اوین به سر می‌برد. در این بند اکثر زندانیان با جرایم جاسوسی و یا همکاری با دول متخاصم حضور دارند.

سخنگوی قوه قضائیه ایران یک ماه پیش اعلام کرد انوشه آشوری به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به ۱۲ سال زندان و پرداخت ۳۳ هزار یورو محکوم شده است.

این در حالی است که همسر آقای آشوری اعلام کرده است که او هیچگاه درگیر فعالیت های سیاسی نبوده است و مهمترین علاقه او در زندگی اختراع و ساخت خانه های مقاوم در برابر زلزله بوده است.

به گفته او، همسرش مردی آرام، با وجدان، و مهربان است و به جای بودن در کنار خانواده، در حال سپری کردن عمر خود با «اتهام‌های ساختگی» در یک زندان طاقت فرسا و بدنام است.

خانم ایزدی اضافه کرده است: «او قربانی دوتابعیتی بودن خود شده است و به باور من از او به عنوان برگ چانه‌زنی در مذاکرات بین ایران و بریتانیا استفاده می‌شود.»

او در ادامه دادگاه آقای آشوری را یک نمایش مضحک خواند و گفت که درخواست تجدیدنظرش نیز رد شده است.

خانم ایزدی از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که همسرش را آزاد کنند و از مقام‌های بریتانیا نیز درخواست کرد که هر چه در توان دارند برای بازگرداندن همسرش به خانه به کار گیرند.

او از همه خواسته است که با امضای نامه از تلاش او برای بازگرداندن همسرش حمایت کند.

دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی در سالهای اخیر بارها شهروندان غربی و شهروندان دوتابعیتی را به اتهام نفوذ و جاسوسی بازداشت کرده و با حبس‌های طولانی مدت روبرو کرده‌اند؛ اتهاماتی که عمدتا از سوی خانواده‌های بازداشت شدگان رد شده است.

در ماه‌های اخیر، علاوه بر انوشه آشوری، ارس امیری، دانشجو و کارمند سابق شورای فرهنگی بریتانیا نیز که اقامت بریتانیا را داشته به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

دیگر زندانیان دوتابعیتی ایرانی بریتانیایی در ایران، نازنین زاغری و کامیل احمدی هستند. دو روز پیش، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در دیدار با حسن روحانی در نیویورک از او خواستار آزادی زندانیان دوتابعیتی شد.

در حال حاضر علاوه بر دوتابعیتی‌های نامبرده، چندین تن از شهروندان آمریکایی و غیرآمریکایی دیگر – از جمله سیامک و باقر نمازی، مایکل وایت، ژیو وانگ، و کامران قادری – در ایران زندانی هستند. از سرنوشت رابرت لوینسون، دیگر شهروند آمریکایی که بیش از دوازده سال پیش در ایران ناپدید شد، نیز اطلاعی در دست نیست.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید