گزارشی از ششمین روز اعتصاب کارگران هفت‌تپه

کارگران نیشکر هفت تپه در حمایت از ۲۰ نفر از همکاران اخراجی، امروز شنبه ۶ مهر ۹۸، ششمین روز اعتصاب خود را ادامه دادند.

بنا به گزارش فعالان کارگری، تجمع کارگران هفت‌تپه همانند روزهای گذشته روبروی دفتر مدیریت در محوطه صنعتی در حالی ادامه دارد که آن‌ها می‌گویند تا کنون به خواسته‌هایشان از جمله بازگشت به کار ۲۱ کارگر اخراجی رسیدگی نشده‌ و گفته‌هایشان “تکرار مکررات است.”

هم‌زمان تلگرام «هفت تپه-کانال مستقل کارگران» گزارش داده که صدا و سیما برای تهیه گزارش به محوطه شرکت وارد شده‌است.

یکی از کارگران با ارسال پیامی برای این کانال تلگرامی از کارگران خواسته‌است که در پاسخ به گزارشگران صدا و سیما که سعی دارند جو حاکم را آرام نشان دهند، تنها خواسته‌های خود را طرح کنند: «از جمله آزادی کارگران بازداشتی، لغو احکام دادگاه، بازگشت به کار همکاران اخراجی و لغو خصوصی سازی.»

علی خدایی نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار نیز امروز به ایلنا گفته‌است: «به کارگران تعدیل شده بعد از اتمام روز ۳۱ شهریور ماه اتمام قرارداد اعلام نشده است. آنها روز اول مهرماه در محل کار خود حاضر شده‌اند و با توجه به رویه جاری در حوزه روابط کار، وقتی قرارداد قبلی خاتمه پیدا می‌کند و به آنها ابلاغ نمی‌شود؛ حتی اگر یک ساعت از قرارداد قبلی گذشته باشد و کارگر در محل کار خود حاضر شده باشد، قرارداد به صورت ضمنی تمدید شده است.»

خدایی افزود: دو موضوع در خصوص بیکار شدن بیش از بیست نفر از کارگران هفت‌تپه باید مورد توجه هیئت‌های تشخیص حل اختلاف کارگری-کارفرمایی قرار بگیرد:

“۱-طبق پیگیری‌هایی که ما داشتیم و بررسی که انجام شده است، اتفاقی که برای کارگران هفت‌تپه افتاده است، تعدیل نیست. تعدیل نیرو وقتی اتفاق می‌افتد که بعد از اتمام یک دوره کاری کارفرما به خاطر تغییر شرایط کار نیاز به پرسنل را از دست بدهد. در حال حاضر کارفرما کسانی را انتخاب کرده که وظیفه پیگیری حقوق کارگران را انجام می‌دادند؛ بنابراین عملاً نیت اخراج کارگران را داشته است.

۲_  به این کارگران بعد از اتمام روز ۳۱ شهریور ماه اتمام قرارداد اعلام نشده است. آنها روز اول مهرماه در محل کار خود حاضر شده‌اند و با توجه به رویه جاری در حوزه روابط کار، وقتی قرارداد قبلی خاتمه پیدا می‌کند و به آنها ابلاغ نمی‌شود؛ حتی اگر یک ساعت از قرارداد قبلی گذشته باشد و کارگر در محل کار خود حاضر شده باشد، قرارداد به صورت ضمنی تمدید شده است.”

او ادامه داد: «ما از کارگران خواستیم که در ادارات کار طرح شکایت کنند و امیدواریم که ادارات کار وظیفه خود را به درستی انجام دهند.»

کارگران هفت تپه از روز دوشنبه اول مهرماه در اعتراض به اخراج و عدم تمدید قرارداد ۲۱ کارگر نیشکر هفت تپه در بخش‌های داخلی شرکت هفت تپه دور جدید اعتصاب خود را آغاز کرده‌ و این تجمعات بنا به گفته کارگران طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

سپیده قلیان، فعال کارگری، امیرحسین محمدی فرد، سر دبیر نشریه گام، عسل محمدی، ساناز الهیاری و امیر امیرقلی از اعضای تحریریه نشریه گام، اسماعیل بخشی، از کارگران هفت‌تپه و محمد خنیفر، از کارگران هفت‌تپه از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در مجموع به ۱۱۱ سال و نیم زندان محکوم شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل صدور این احکام را در دستگاه قضایی ایران “بی‌عدالتی شرم‌آور” خوانده‌ و بیانیه‌ای در این خصوص منتشر کرده‌است.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان ۹۷ و پس از آن شدت گرفت که گزارش‌هایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مالکان خصوصی نیشکر هفت‌تپه منتشر شده‌بود.

صدها کارگر، شرکت نیشکر هفت‌تپه، در آن زمان بیش از یک‌ماه در اعتراض به خصوصی‌سازی این شرکت و عدم توجه مسئولان به خواسته‌هایشان و همینطور معوقات مزدی خود، دست به اعتصاب زده‌‌ بودند.

شدت دامنه اعتراضات افزایش یافت و خانواده‌های کارگران شرکت هفت‌تپه نیز به خیابان‌های شهر شوش آمده و ضمن برپایی تجمع با سر دادن شعارهایی مطالبات‌شان را خواستار شده‌بودند.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از ۳۰۰ بار تجمع و اعتصاب کردند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید