هفته گذشته دست‌کم ۱۵ زندانی در ایران اعدام شدند

طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته حکم اعدام دست‌کم ۱۵ زندانی که بابت اتهامات مربوط به «قتل عمد» و «مواد مخدر» به اعدام محکوم‌شده بودند، در زندان‌های رجایی شهر کرج، سنندج، ارومیه، اصفهان، بروجرد و سلماس به اجرا درآمد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی مطلع شده‌است که بامداد روز پنج‌شنبه چهارم مهرماه، یک زندانی زن به نام لیلا زرافشان، پس از پنج سال حبس با اتهام «قتل عمد» در زندان مرکزی سنندج اعدام شده‌است.

این زن روز چهارشنبه سوم مهرماه جهت اجرای حکم به سلول انفرادی زندان سنندج منتقل شده بود.

بنا به گفته یک منبع مطلع به کمپین: «لیلا زرافشان به اتهام “قتل عمد” از سوی دستگاه قضایی حکومت ایران به اعدام محکوم شده بود و تلاش‌ها برای کسب رضایت خانواده مقتول بی‌نتیجه ماند.»

از سوی دیگر خبر رسیده‌ که حکم اعدام سه زندانی با اتهامات مرتبط با «مواد مخدر» در زندان ارومیه که روز گذشته به سلول انفرادی منتقل شده بودند، اجرا شده‌است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، روز پنج شنبه ۴ مهرماه، حکم اعدام سه زندانی به نام‌های رئوف (آزاد) آزادی‌خواه، ابراهیم (شمال) احمدی‌پور و سودین (شهاب الدین) محمدپور که از بند ۱۵ زندان مرکزی ارومیه به سلول انفرادی منتقل شده بودند، اجرا شد.

رئوف آزادی‌خواه و ابراهیم احمدی‌پور،  حدود سه سال پیش در یک پرونده مشترک به اتهامات مربوط به «مواد مخدر» بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. همچنین سودین محمدپور نیز از حدود شش سال پیش با اتهام و حکم مشابه در زندان به سر می‌برد.

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده است که روز چهارشنبه ۳ مهر ماه، در زندان رجایی شهر کرج، حکم اعدام هشت زندانی به اجرا در آمده است.

بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه ۴ زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند از زندان قزل‌حصار کرج به زندان رجایی شهر منتقل شده و حکم اعدام این افراد در این زندان به اجرا در آمده است. همچنین حکم اعدام مصطفی بختی که به اتهام «قتل عمد» در طی یک نزاع خیابانی به اعدام محکوم شده بود  نیز در همین روز به اجرا در آمد.

در گزارش دیگر و در همان روز چهارشنبه ۳ مهرماه،  سه زندانی دیگر در این زندان اعدام شده‌اند. هویت یکی از زندانیان اعدام شده مجتبی سلیمانی، متولد ۱۳۶۷ و اهل کرمانشاه احراز شده است. وی به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود و از بند ۷ سالن ۱۹ که به سالن بیماران «ایدزی» معروف است هفته گذشته به سلول انفرادی منتقل شد.

یک منبع مطلع پیشتر در خصوص وی به سازمان حقوق بشر ایران گفته بود: «چند سال پیش، فردی برای سرقت به خانه مجتبی رفته بود و مجتبی با دزد درگیر میشود و دزد کشته می‌شود و حالا می‌خواهند برای همین اعدامش کنند».

یک زندانی دیگر که با اتهام «قتل عمد»  به اعدام محکوم شده بود نیز در بین اعدام شدگان روز چهارشنبه حضور داشت. وی از یکی از بندهای زندان رجایی شهر جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود، ولی هویت وی تا لحظه تنظیم این خبر مشخص نشده است.

همچنین یک زن زندانی نیز در بین اعدام شدگان بوده است که به اتهام «قتل عمد همسرش» به اعدام محکوم شده بود.

وب سایت سازمان حقوق بشر ایران همچنین گزارش داده است، صبح روز چهارشنبه ۳ مهر ماه، حکم اعدام یک زندانی در محوطه زندان بروجرد به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، سلطان فتحی‌راد، اهل محله علی آباد بروجرد احراز شده است. محله علی آباد یکی مناطق بسیار فقیر نشین بروجرد محسوب می‌شود.

صبح روز پنج‌شنبه ۴ مهر ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی اصفهان به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود اعلان نشده است.

محمدرضا حبیبی، رییس کل دادگستری اصفهان در در این خصوص گفت: «این متهم در سال ۹۶ با مشارکت برادر خود و با هدف سرقت، اقدام به قتل راننده خودروی کامیون، سرقت بار و حریق عمدی خودروی مسروقه کرده بود».

صبح روز پنج‌شنبه ۴ مهر ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان سلماس به اجرا درآمد. این زندانی که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود علی عمی‌زاده نام داشت.

یک منبع مطلع در خصوص اعدام این زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «شش سال پیش او به اتهام قتل پسر عمویش بازداشت شد. روی زمین کشاروزی و به خاطر جوی آب درگیر شدند و پسرعمویش در درگیری به قتل رسید».

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید