بیانیه چند تشکل دانشجویی در محکومیت بازداشت یاشار حسین‌زاده دلیر دانشجوی دانشگاه تبریز

یاشار حسین زاده دلیر دانشجوى رشته زبان و ادبیات ترکى دانشگاه تبریز روز یک‌شنبه ۳۱ شهریورماه ۹۸، در حوالى محله قطران تبریز توسط ماموران امنیتى بازداشت شد و کماکان خبری از دلیل بازداشت یا محل نگهداری او در دست نیست.

جمعی از تشکل‌ها و کانون‌‌های فرهنگی دانشگاه‌های تبریز، اردبیل، ارومیه و زنجان در محکومیت تداوم بازداشت یاشار حسین‌زاده دلیر و بی‌خبری از وی بیانیه‌ای منتشر کردند.

نسخه‌ای از این بیانیه در اختیار کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، قرار گرفته‌است. متن آن‌را بخوانید:

“فعالیت در راستای حفظ و صیانت از هویت و فرهنگ در هر ملتی، وظیفه و حق مسلم تک تک مردم آن ملت است”

یاشار حسین‌زاده دلیر، دانشجوی ممتاز رشته‌ زبان و ادبیات ترکی آذری دانشگاه تبریز در مورخه ۹۸/۶/۳۱ بنا به‌ دلایلی نامعلوم و به شیوه کاملا غیرانسانی از سوی نهاد‌های امنیتی ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شده است و با گذشت چندین روز تاکنون هیچ خبری از وی در دست نیست.
شایان ذکر است این دانشجوی فعال در تقابل با اقدامات مخربانه و تفرقه افکنانه‌‌ مدیرگروه سابق که سعی در خارج کردن رشته ادبیات ترکی آذری از چارچوب آکادمیک و امنیتی جلوه دادن آن را داشت، تلاش‌هایی موثر در چارچوب قوانین دانشگاه و بر اساس خواست اکثر دانشجویان داشته است.

طبق اصل ۳۲ قانون اساسی:”هیچ کس را نمی‌توان دستگیر کرد، مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند، در صورت بازداشت موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتبا به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه در اسرع وقت فراهم گردد.
“نحوه‌ دستگیری یاشار حسین‌زاده و بدون ارائه‌ هیچ‌گونه دلیلی کاملا غیرقانونی بوده و هیچ هدفی به جز ایجاد رعب و وحشت در بین دانشجویان و متقاضیان این رشته نمی‌تواند داشته باشد.”
جنبش دانشجویی آذربایجان این عمل غیرانسانی، غیرقانونی و تفرقه افکنانه را در برهه حساس کنونی کشور کاملا محکوم کرده و خواهان آزادی هر چه سریع‌تر این دانشجو می‌باشد.
تاکید می‌کنیم مسئولیت سلامت ایشان بر عهده مسئولین بوده و در صورت وارد شدن هر گونه لطمه به سلامت جسمانی ایشان، در مقابل جامعه آذربایجان، بالاخص قشر دانشجو پاسخگو خواهند بود.

کانون آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز

کانون فرهنگی خطایی دانشگاه محقق اردبیلی

کانون اشراق دانشگاه زنجان

کانون فرهنگی آراز دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

کانون آذربایجان دانشگاه ارومیه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید