کشته و زخمی شدن چند تن از پناهجویان در آتش‌سوزی؛ درگیری در کمپ موریای لسبوس یونان

اردوگاه موریا در جزیره لسبوس یونان که پناهجویان بسیاری در آن اسکان داده شده‌اند، طعمه حریق شده و چند تن از پناهجویان جان خود را از دست داده و شماری زخمی شدند.

آتش‌سوزی که از حدود ساعت ۵ بعدازظهر روز یک‌شنبه ۷ مهرماه ۹۸، در اردوگاه موریا در جزیره لسبوس آغاز شد، باعث کشته و زخمی شدن شماری از پناهجویان شده‌است.

همچنین طی این آتش‌سوزی چند کانکس و تعداد زیادی از چادرها نیز به طور کامل از بین رفته‌است.

پلیس یونان اطلاع داده نخستین آتش‌سوزی در باغ زیتون در نزدیکی اردوگاه در ساعت ۱۷ به وقت محلی روی داده که اندکی بعد شعله‌های آتش به داخل اردوگاه سرایت کرده است، اما منابع کمپین می‌گویند شروع آتش‌سوزی از مقابل قسمتی بوده که غذا تقسیم می‌کردند و دلیل آن مشخص نیست.

یکی از حاضران در محل به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی می‌گوید: «۶ عدد از کانکس‌ها در آتش سوخت و چند نفر نیز بر اثر آتشسوزی جان خود را از دست دادند.»

برخی منابع از کشته شدن ۴ نفر خبر داده‌اند، اما به نظر می‌رسد آمار کشته‌شدگان بیشتر از این باشد.

منبع مطلعی به کمپین می‌گوید: «تا این لحظه ۱۱ نفر بر اثر آتش‌سوزی جان خود را از دست داده‌اند که هویت آن‌ها مشخص نیست، اما بیشتر آن‌ها اهل کشور افغانستان بودند.»

با این حال تا این لحظه آمار دقیقی از تعداد جان‌باختگان و زخمی‌ها در دست نیست.

در ادامه این آتشسوزی پناهجویان دست به اعتراض زدند که نیروهای پلیس و گارد ضد شورش با پرتاب گاز اشک‌آور و ضربات باتوم جمعیت حاضر را متفرق کردند.

بنا به گفته یکی از حاضران زخمی‌ها را به بیمارستان منتقل کرده‌اند و کارکنان درمانگاه کمپ به دلیل بروز درگیری محل را ترک کرده‌بودند.

روز گذشته نماینده سازمان ملل در امور پناهجویان در یونان گفت که در جریان درگیری میان پناهجویان و گارد ضد شورش یک کودک و یک زن جان خود را از دست داده‌اند.

پلیس یونان تائید کرده که در پی درگیری میان پناهجویان و پلیس دستکم یک نفر کشته شده است. اما نماینده امور پناهجویان سازمان ملل متحد در یونان شمار کشته شدگان را دو نفر اعلام کرده است.

نماینده سازمان ملل در امور پناهجویان در توییتی تائید کرد که یک کودک و یک زن در آتش‌سوزی و درگیری اردوگاه موریا جان خود را از دست داده‌اند.

 

طبق گفته پلیس نخستین آتش‌سوزی در خارج از اردوگاه موریا در باغ زیتون در ساعت ۱۷ به وقت محلی روی داده است. اما اندکی بعد شعله‌های آتش به داخل اردوگاه سرایت کرده است.

سخنگوی پلیس یونان به خبرگزاری فرانسه گفته است که ساکنین اردوگاه مسبب هر دو آتش‌سوزی هستند. طبق گفته سخنگوی پلیس یونان آنها خواستار این هستند که از جزیره لسبوس به داخل یونان انتقال یابند. این مقام پلیس یونان خاطرنشان کرد که در این میان هر دو حریق مهار شده است.

پلیس همچنین می‌گوید که پس از سرایت آتش‌سوزی به  محل مسکونی اردوگاه، پناهجویان و پلیس درگیر شده‌اند.

بیش‌تر از ۱۲ هزار پناهجو در موریا در جزیره لسبوس یونان زندگی می‌کنند که از کشورهای افغانستان، سومالی، کنگو و چند کشور دیگر؛ هستند و تعداد کمی نیز ایرانی در این اردوگاه به‌سر می‌برند.

وضعیت بهداشتی در این اردوگاه حداقل‌ها را ندارد و از آن‌جایی که مهاجران و پناهجویان زیادی با فرهنگ‌های مختلف در آن به‌سر می‌برند، هفته‌ای نیست که میان پناهجویان کشور‌های مختلف درگیری ایجاد نشود.

طی چند سال اخیر بحران پناهجویی در دنیا افزایش یافته‌است. این شرایط طی ماه‌های اخیر برای ایرانیان بدتر شده‌است.

در کشورهایی مانند ترکیه، هندوستان، تایلند، مالزی، صربستان، یونان و … ایرانیان زیادی هستند که بلاتکلیف و با شرایط سختی فقط زنده‌اند و این بلاتکلیفی باعث وارد آمدن آسیب‌های روحی و جسمی زیادی به آن‌ها شده‌است.

بیشتر ایرانیانی که قصد رساندن خود را به اروپا دارند از ترکیه عبور می‌کنند و خود را به یونان می‌رسانند. آنجا اگر شانس بیاورند می‌توانند به صورت غیرقانونی و مدارک غیرواقعی خود را به یک کشور اروپایی برسانند. با این حال رسیدن به کشور اروپایی هم تضمینی برای ماندگار شدن‌شان در آن کشور نیست چرا که اخیرا پرونده پناهجویان ایرانی زیادی در کشورهای اروپایی رد شده یا تقاضای آن‌ها با تاخیر مورد رسیدگی مجدد قرار می‌گیرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید