ادامه تلاش فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران؛ گفتگو+تصویر

جمعی از ایرانیان ساکن کارلسروهه آلمان روز شنبه ۶ مهرماه ۹۸ برابر با ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹، عازم شهر زوریخ در سوئیس شدند و در تجمعی مقابل مقر اصلی فیفا در این شهر خواستار ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران شدند.

در این تجمع اعتراضی، خواسته‌های «تضمین آزادی ورود بانوان به استادیوم و ورزشگاه های ایران»، «برابری زن و مرد» و «آزادی و حقوق بشر برای همه» طرح شد.

یکی از مقامات ارشد فیفا نیز در این تجمع حاضر شد و به پرسش‌های گزارشگر کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در خصوص تلاش برای ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران پاسخ داد.

فدریکو آدیچی، نماینده فیفا در امور حقوق بشر در میان جمع حاضر گفت: «چند روز پیش ماموران فیفا در ایران بوده‌اند و با مقامات مسئول صحبت کرده‌اند و در هفته‌های اخیر نیز دغدغه و موضوع هر روزه تبادل نظر مسئولین فیفا همین بوده که مشکل ورود زنان به استادیوم‌های ایران برطرف شود.»

وی در بخشی از صحبت‌هایش تاکید کرد؛ “فیفا برای آزادی ورود همه زنان به همه بازی‌های فوتبال تلاش و اصرار می‌کند.”

در ادامه گفتگوی کمپین را با این مقام ارشد فیفا بخوانید:

گزارشگر کمپین: «احتمال این که مقامات ایران برای بازی بعدی زنانی را به صورت گزینشی با اتوبوس به ورزشگاه بیاورند و بعد از قانع کردن نمایندگان فیفا و منحرف کردن افکار عمومی، دوباره ممنوعیت ورود زنان را از گرفته‌شود، هست، در این مورد چه فکر می‌کنید؟»

فدریکو آدیچی: «خیر اینطور نیست، نه حضور محدود زنان تماشاچی فقط در بازی‌های ملی و نه حضور فقط یک گروه از زنان دست چین شده و دعوت شده، هیچکدام برای فیفا قانع کننده نیست.»

“رئیس جمهوری ایران، حسن روحانی در ملاقاتی به مقامات فیفا گفته [نقل به مضمون]: «البته بدیهی است که زنان حق دارند برای تماشای بازی‌های فوتبال به ورزشگاه بروند، در این شکی نیست. من خودم پیگیر موضوع هستم که مشکل حل شود.»”

گزارشگر کمپین در این خصوص: «مقامات ایران پیش‌تر نیز وعده‌هایی برای ساکت کردن موقتی مردم داده‌اند و این کلمات پشتوانه اجرایی ندارند، اما شما در این مورد چه اقدامی صورت داده‌اید؟»

فدریکو آدیچی: «ماموران ما از ورزشگاه آزادی و امکانات موجود در آن بازدید کردند. هیچ مانعی برای حضور زنان در بازی بعدی وجود ندارد.»

گزارش کمپین: «ما می‌دانیم که ورزشگاه آزادی به هیچ وجه مشکلی برای ورود زنان ندارد، اما موضوع این است که آنها کماکان زنان را راه نمی‌دهند و بنا بر اطلاع و اعلام مسئولان ورزشی در ایران تعداد کمی از صندلی‌ها به زنان تعلق خواهد گرفت.»

فدریکو آدیچی: «ما با این روش مخالف هستیم. فروش بلیط به زنان و مردان باید بر اساس تقاضا باشد، نه این که از پیش محدود شده باشد. برای جلوگیری از بهانه کمبود وقت و یا فروش نرفتن بلیط‌ها از مسئولین فوتبال ایران خواسته‌ایم از دوم اکتبر فروش بلیط‌ها را آغاز کنند تا هر کس تمایل داشت بلیط تهیه کند.»

آقای آدیچی در انتها افزود: «ضمنا برای بازی پنجم اکتبر همکاران خانم و آقای ما در تهران خواهند بود و بررسی خواهند کرد که آیا حقیقت دارد که هر خانمی می‌تواند به عنوان تماشاچی بلیط تهیه کند و بازی را در ورزشگاه ببیند یا خیر.»

خودسوزی سحر خدایاری در مقابل دادسرای تهران تا کنون واکنش‌های بسیاری را به همراه‌ داشته‌است و مقامات و نهادهای بین‌المللی را واداشته که به صورت جدی‌تری به این مسئله ورود کنند.

سحر خدایاری به دنبال احضار شدن به دادگاه و متهم شدن به جرم ورود به استادیوم فوتبال در تهران اقدام به خودسوزی کرد و بر اثر جراحات ناشی از این واقعه در بیمارستان جان خود را از دست داد. این دختر که از سوی رسانه‌ها نامش «سحر خدایاری» عنوان شده‌بود، به دلیل اینکه یکی از هواداران تیم فوتبال استقلال بود، به «دختر آبی» نیز مشهور شد.

خودسوزی این دختر در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. فعالان حقوق بشر و رسانه‌های بین‌المللی در این خصوص اطلاع رسانی کرده و تجمعات زیادی در همین ارتباط در کشورهای مختلف دنیا در حمایت از او صورت گرفت.

عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای مرگ تکان‌دهنده یک هوادار فوتبال در پی خودسوزی را محکوم کرد.

فیلیپ لوتر مدیر بخش پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان «عفو بین‌المل»، گفته‌بود: «تا آن‌جا که ما اطلاع داریم، ایران تنها کشور در دنیا است که مانع ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال می‌شود و آنان را در صورت ورود مجازات می‌کند. این ممنوعیت تبعیض‌آمیز باید بی‌درنگ لغو شود و جامعه‌ی جهانی، از جمله تشکیلات بین‌المللی فوتبال، فیفا، و کنفدراسیون فوتبال آسیا، باید با اقدامات فوری به این ممنوعیت خاتمه دهند و کسب اطمینان کنند که زنان، بدون قرار گرفتن در معرض تبعیض یا خطر آزار و محاکمه و مجازات، از اجازه‌ی ورود به تمام استادیوم‌های ورزشی برخوردار می‌شوند.»

به گفته‌ی او «مقام‌ها و مسئولان ایرانی در موارد اندکی به تعداد محدودی از زنان اجازه‌ی ورود به استادیوم‌های فوتبال را داده‌اند، اما چنین اقداماتی فقط در حد برنامه‌های تبلیغاتی بوده و به اتخاذ تدابیر مؤثر در راستای لغو کلی ممنوعیت ورود زنان منجر نشده است.»

تصاویر زیر مربوط به تجمع ایرانیان در مقابل مقر اصلی فیفا در زوریخ سوئیس است:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید