غلام قلی زاده فعال ترک (آذربایجانی) به ۵ سال زندان محکوم شد

غلامعلی حسین‌قلی‌زاده (غلام قلی زاده) فعال ترک (آذربایجانی) اهل ارومیه به پنج سال زندان محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست رضا نجف‌زاده، غلام قلی زاده، فعال ترک (آذربایجانی) را از بابت اتهام «عضویت در گروه های معاند نظام» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده‌است.

همچنین، بر اساس حکم صادره وسایل شخصی آقای قلی زاده از قبیل دو عدد دوربین فیلم‌برداری و دستگاه ضبط صوت به نفع دولت ضبط شده‌است.

جلسه رسیدگی به اتهامات این شهروند اهل ارومیه هفتم‌مهرماه ۹۸ برگزار شده‌بود.

یک منبع مطلع در خصوص حکم صادره به کمپین گفت: «طی ابلاغیه‌ای از طریق سامانه الکترونیکی به آقای قلی زاده اطلاع داده‌شد که حکم او صادر شده‌است و وی روز گذشته به همراه وکیل مدافع خود آقای علی عباس‌زاده به دادگاه مراجعه می‌کنند و به صورت شفاهی حکم ۵ سال زندان به آن‌ها ابلاغ می‌شود.»

در این دادنامه این فعال ترک (آذربایجانی) آمده است: «بنا به مراتب معروضه دادگاه بزه انتسابی را محرز دانسته و مستندا به ماده ۴۴۹ مجازات اسلامی نامبرده به تحمل پنج سال حبس به قید احتساب و کسر ایام بازداشت گذشته محکوم و اعلام می دارد. همچنین دو عدد دوربین حرفه‌ای فیلم برداری و دستگاه ضبط صوت مکشوفه از متهم به لحاظ اینکه در راستای ارتباط گیری با شبکه ماهواره ای و برانداز ارسال اخبار و اطلاعات امنیتی داخل کشور بهره برداری شده به عنوان وسیله ارتکاب جرم به استناد جرم ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی به نفع دولت ضبط می گردد.»

ماموران امنیتی، غلام قلی‌زاده را ۱۴ تیر ماه ۹۷، در کلیبر طی برگزاری مراسم قلعه بابک توسط نیروهای امنیتی بازداشت کردند.

گزارش شده، ماموران امنیتی در زمان دستگیری، او را به شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند و پس از یک‌روز بستری شدن در بهداری به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

در نهایت این فعال ترک (آذری) پس از ۲۵ روز بازداشت، با سپردن وثیقه، به صورت موقت، تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.

غلام قلی زاده پیش‌تر نیز چندین بار به علت فعالیت‌های مدنی و اجتماعی از طرف اداره اطلاعات استان آذربایجان‌غربی دستگیر و بازداشت شده‌بود.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل