براثر شلیک مستقیم، یک کاسبکار در مناطق مرزی کشته شد

یک کاسبکار کُرد، براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران، در نواحی مرزی اشنویه، جان خود را از دست داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸، عزیز رئیسی، کاسبکار اهل روستای «گردیک» از توابع منطقه مرگور ارومیه، براثر شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران در ارتفاعات مرزی «کلیه شین شهرستان اشنویه» مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده از سوی کمپین، کاسب‌کاران مرزی که همچون کولبران و البته کمتر از آنان و گاه‌وبیگاه هدف شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند عنوانی است برای اشاره به گروهی از شهروندان کُرد ایرانی که از طریق جابه‌جایی کالای بازرگانان در دو سوی مرز ایران و عراق امرارمعاش می‌کنند. تفاوت این گروه از کاسب‌کاران مرزی با کولبران در این است که این‌ افراد هم اگرچه مالک باری نیستند که حمل می‌کنند اما به‌جای حمل بار روی کول‌هایشان، بارها را بار چهارپایان (عمدتاً قاطر و در مواردی اسب) می‌کنند.

البته در مناطق مرزی کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه و در میان کُردها عنوان «کاسب‌کار مرزی»، علاوه بر گروه مورداشاره، به همه‌کسانی اطلاق می‌شود که در بازارچه‌های رسمی و غیررسمی مرزی معامله، کاسبی و تجارت می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر از سوی کمپین و دیگر سازمان‌های حقوق بشری از ابتدای سال جاری تا کنون، ۳۸ کولبر و کاسبکار در مناطق مرزی کشته‌شده‌اند که ۳۰ تن از این افراد براثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی جان خود را ازدست‌داده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل