گزارشی از آخرین وضعیت یک زندانی دوتابعیتی گمنام

«عبدالحسین عرفانی خانقاهی» معروف به «فرهاد عرفانی» نویسنده و شاعر دوتابعیتی ایرانی- سوئدی است که بارها برای دیدن خانواده‌اش به ایران سفر کرده است. بااین‌حال، در آخرین سفرش در دی‌۱۳۹۶ وقتی قصد بازگشت به سوئد را داشت، در فرودگاه بازداشت شد و با اتهامات امنیتی به دلیل محتوای کتاب‌ها و مقالاتش که به‌صورت آنلاین منتشرشده است، به سه سال حبس قطعی محکوم شد. آقای عرفانی از سال ۱۳۷۶ با همسر و دخترش ساکن کشور سوئد شده بود.

«مهدی فرطوسی» زندانی سابق سیاسی زندان وکیل‌آباد مشهد که پس از اتمام دوران حبسش کشور را ترک کرده به ایران‌وایر درباره فرهاد عرفانی گفت: «بیشترین مستندات اتهامات او از کتاب «نکبت» استخراج‌شده، کتابی که شامل خاطرات او در اوایل دهه ۶۰ در زندان است. او از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ در زندان اوین بود و پس از آزادی به سوئد رفت. آقای عرفانی بارها برای دیدن خانواده‌اش در طی سال‌های گذشته به ایران سفر کرده بود تا اینکه در سال ۱۳۹۶ بازداشت شد.»

به گفته این زندانی سابق، همسر و تنها فرزند فرهاد عرفانی اکنون در سوئد زندگی می‌کنند.

مهدی فرطوسی به ایران‌وایر گفت دو هفته پیش با درخواست آزادی مشروط‌ او درحالی‌که ازنظر قانونی واجد شرایط آزادی بوده مخالفت شده است. به گفته هم‌بندی سابق او، این نویسنده در زندان وکیل‌آباد به‌شدت افسرده است.

در حال حاضر «مایکل وایت»، شهروند آمریکایی نیز به اتهام امنیتی با حکم ۱۰ سال حبس در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برد. برای اولین بار «ایوار فرهادی»، فعال سیاسی پس از آزادی از زندان در گفت‌وگو با ایران‌وایر وجود یک شهروند آمریکایی در این زندان خبر داده بود. مشخص نیست در زندان وکیل‌آباد و زندان‌های دیگر چند زندانی خارجی و دوتابعیتی دیگر حضور دارند که به دلیل سکوت خانواده‌ها، بازداشتشان رسانه‌ای نشده است.

فرهاد عرفانی، دومین فردی است که مقیم سوئد بوده و حالا در ایران زندانی است. پیش از او «احمدرضا جلالی»، پژوهشگر و پزشک مقیم سوئد بازداشت شده بود. آقای جلالی اردیبهشت ۱۳۹۵ بازداشت شد. او حالا به اتهام جاسوسی محکوم و با حکم اعدام در بند هفت زندان اوین به سر می‌برد. جلالی بارها این اتهام را رد کرده و اعلام کرده تحت‌فشار شدید وادار به اعتراف اجباری شده است.

فرهاد عرفانی شهروند دوتابعیتی که کمتر از او در خبرها گفته‌شده، در سال ۱۳۹۶ به دلیل محتوای کتاب‌ها و نوشته‌هایش در شبکه‌های مجازی بازداشت و روانه زندان اوین شد اما پس از مدتی به زندان وکیل‌آباد مشهد انتقال یافت. دلیل انتقال او از اوین به زندان وکیل‌آباد مشهد، شکایت مستقیم «حسن حیدری» معاون دادستان مشهد از او بر مبنای محتویات کتاب‌هایش بوده و به همین دلیل به این شهر فرستاده‌شده تا در آنجا محاکمه شود.

پس از دو ماه بازداشت، بازپرس پرونده برای او قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا زمان صدور رای نهایی صادر کرده اما پس از مدتی مبلغ وثیقه به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. بااین‌حال، پس از ثبت قرار وثیقه معاون دادستان به خانواده او اعلام کرده که نظرش تغییر کرده و به دلیل امنیتی بودن پرونده بهتر است آقای عرفانی تا پایان دوران محاکمه‌اش در زندان بماند.

به گفته مهدی فرطوسی، اتهامات فرهاد عرفانی «توهین به مقدسات اسلامی، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» با استناد به محتوای کتاب‌ها و مقالات منتشرشده‌اش در سوئد و شبکه‌های مجازی عنوان‌شده است.

فرهاد عرفانی در بهار ۱۳۹۷ در شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد محاکمه و به پنج سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم در شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر به ۳۶ ماه (سه سال حبس) تغییر یافت اما حکم شلاق او عینا تایید شد.

 بیشترین اتهام او توهین به مقدسات است که در دادگاه بدوی برای آن به پنج سال حبس محکوم شده بود.

مهدی فرطوسی هم‌بندی سابق این نویسنده دوتابعیتی با اشاره به اینکه او در بازجویی‌ها مجبور به قبول اتهاماتش شده، گفت: «فرهاد را تهدید کرده بودند که اگر اتهاماتش را نپذیرد خانواده‌اش در سوئد در معرض خطر قرار می‌گیرند. فرهاد یک دختر جوان در سوئد دارد. حتی به او گفته‌اند که نباید خانواده‌اش درباره او اطلاع‌رسانی کنند و به همین دلیل تا مدت‌ها هیچ خبری از بازداشت او منتشر نشد. من وقتی آزاد شدم و خبرها را دنبال کردم واقعا تعجب کردم که چرا هیچ خبری از او نیست.»

او در ادامه با اشاره به اینکه فرهاد عرفانی در زندان وکیل‌آباد دوران سختی را داشته، گفت: «به دلیل شرکت نکردن در نماز جماعت زندان و تشویق بقیه زندانیان به شرکت نکردن او را از بند پنج به بند ۱۰۴ این زندان منتقل کردند که به‌شدت وضعیت نامناسبی دارد. این بند بسیار کوچک است و مملو از زندانی است. او تا مدتی جلوی سرویس بهداشتی می‌خوابیده و مدتی هم در راه‌پله‌ها. درواقع یک پاکت سیگار به زندانی می‌فروخته تا برایش در راه‌پله جای خواب باز کند. خوشبختانه پس از مدتی به بند چهارم زندان منتقل شد اما پس از برگشت وضعیت جسمی و روحی بسیار بدی داشت.»

به گفته فرطوسی «۷۴ ضربه شلاق» در همان روزهای ابتدای صدور حکم برای او اجرا شده است: «متاسفانه کسی را نداشت و ندارد که دنبال کارهایش باشد. همسر و تنها دختر او در کشور سوئد هستند و اعضای دیگر خانواده‌اش که در تهران هستند از رسانه‌ای کردن و پیگیری کارهای او ترسیده‌اند.»

فرهاد عرفانی از طریق وکیلش درخواست آزادی مشروط داده بااین‌حال شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر با آزادی مشروط او درحالی‌که نصف دوران حکمش را گذرانده و ازنظر قانونی شامل حق آزادی مشروط می‌شود مخالفت کرده است. او همچنین از زمان بازداشت تاکنون از حق مرخصی بی‌بهره بوده است.

مهدی فرطوسی گفت: «فرهاد مجددا سه ماه پیش درخواست مرخصی داده اما هنوز هیچ جوابی به او داده نشده است. حتی قادر به تماس تلفنی با همسرش نیست. حفاظت زندان به او گفته تماست با خارج از کشور باید با حضور ما باشد. ایشان هم موافقت نکرده است آخر چه کسی دلش می‌خواهد شخص دیگری حرف‌های شخصی‌اش را با همسرش بشنود. او هیچ‌کس را ندارد که دنبال کارهایش باشد، به‌شدت شکسته، پیر و رنجور شده است.»

فرهاد عرفانی کتاب‌های مانند «از نگاه خیس تا بوسههای تلخ» و «شکوفههای بینالود» را نوشته و این کتاب‌ها را به شکل آنلاین منتشر کرده است.

بر اساس اطلاعات ایران‌وایر تاکنون حداقل ۱۸ زندانی دوتابعیتی یا خارجی در زندان‌های ایران به سر می‌برند. اکثر زندانیان دوتابعیتی به اتهام «همکاری با دول متخاصم» که منظور آمریکا، بریتانیا و اسراییل است، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.

آخرین خبرها از بازداشت شهروندان دوتابعیتی مربوط به یک شهروند ایرانی- آمریکایی به نام «اکبر لکستانی» است. او در تاریخ ۶مهر۱۳۹۸ درحالی‌که قصد ورود به خاک ایران از طریق مرز «سرو» در ارومیه را داشت از سوی ماموران اطلاعات سپاه ارومیه بازداشت شد و اکنون در بازداشتگاه سپاه به سر می‌برد.

دلیل بازداشت او هنوز مشخص نیست اما آقای لکستانی در ابتدا به ترکیه رفته و ازآنجا قصد ورود به ایران از طریق مرز خاکی را برای دیدن مادر سالخورده‌اش داشته که دستگیر شده است. طبق گزارش‌های منتشرشده، اکبر لکستانی از جانبازان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق است و پیش‌ازاین به اتهامات توهین به مسوولان و فعالیت تبلیغی علیه نظام در دادگاه انقلاب به سه سال زندان محکوم شده بود. او مدتی نیز حکم خود را گذرانده و در دوران مرخصی از زندان از کشور خارج شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید