طی یک هفته، دست کم هشت زندانی در ایران اعدام شدند

اعدام در پارک دانشجوی شهر رشت درملأعام

از روز سه شنبه هفته گذشته تا روز یکشنبه هفته جاری، حکم اعدام دست‌کم هشت زندانی که بابت اتهامات مربوط به «قتل عمد»، «مواد مخدر» و «محاربه از طریق سرقت مسلحانه» به اعدام محکوم‌شده بودند، در پارک دانشجوی شهر رشت درملأعام، زندان رجایی شهر کرج، زندان مرکزی کرمان و زندان مرکزی سنندج به اجرا درآمده است.

بر اساس گزارش منتشر شده در سازمان حقوق بشر ایران، صبح روزسه‌شنبه ۹ مهر ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی سنندج به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود رزگار زندی، ۲۴ ساله احراز شده است.

فعالان مدنی و مخالفان اعدام در سنندج  پیش از اجرای این حکم تلاش‌های بسیاری انجام داده بودند تا خانواده مقتول را راضی کنند از اعدام رزگار زندی صرف نظر کنند.

بنا به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صبح روز چهارشنبه ۱۰ مهر ماه، حکم اعدام یک زندانی در پارک دانشجوی رشت به وسیله جرثقیل به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهام «قتل عمد یک پلیس» به اعدام محکوم شده بود اعلان نشده است.

پیشتر وبسایت شهدای ناجا در طی خبری که بعدا از روی وبسایت این خبرگزاری حذف شد، اطلاع داده بود که حکم این زندانی روز پنج‌شنبه ۱۱ مهر ماه در این محل اجرا خواهد شد.

فرد اعدام شده متهم بود که شب جمعه ۴ آبان ماه ۱۳۹۷ در درگیری ماموران پلیس، یکی از ایشان را با ضربات چاقو به قتل رسانده است. در گزارش‌های رسانه‌های داخل ایران گفته شده بود که این فرد مشروبات الکلی مصرف کرده بود.

طبق عکس‌هایی که وبسایت خبری دیار میرزا منتشر کرده است، در صحنه اعدام این زندانی جمعیت بسیاری حضور داشت که در بین ایشان دست‌کم یک کودک خردسال دیده می‌شود. این کودک از روی پل عابر پیدا شاهد اجرای حکم اعدام است. بر اساس ویدئویی که وبسایت رکنا منتشر کرده، حاضران در محل پیش از اجرای حکم غالبا فریا می‌زدند «ببخشش، رضایت».

همچین سازمان حقوق بشر گزارش داده است که صبح روز چهارشنبه ۱۰ مهر ماه، نیز حکم دست‌کم ۴ زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. دو تن از این زندانیان با اتهام «محاربه از طریق سرقت مسلحانه» و دو تن دیگر با اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بودند.

هویت دو زندانی که با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده بودند، حسین روشن، از بند ۱۰ سالن ۳۴ و محسن کونانی، از بند ۱ سالن ۳ احراز شده است.

هویت دو زندانی دیگر که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند نیز، محمدرضا قنبری از بند ۱۰ سالن ۳۱ و حمید شیخی از بند ۱ سالن ۲ احراز شده است. محمدرضا قنبری روز پنج‌شنبه ۴ مهر ماه به سلول انفرادی منتقل شده بود، اما دیگر زندانیانی که صبح امروز اعدام شدند روز دوشنبه ۸ مهر ماه به سلول انفرادی منتقل شدند.

در گزارشی دیگر و به نقل از کمپین فعالان بلوچ و سازمان حقوق بشر ایران، صبح یکشنبه ۱۴ مهر ماه، حکم اعدام دو زندانی در زندان مرکزی کرمان به اجرا درآمد. این دو زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، عبدالحکیم شه بخش و اسد الله علیزهی نام داشتند.

حبیب الله سربازی، فعال مدنی بلوچ در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «اسد الله علیزهی قبلا زندانی سیاسی بوده است، در دوره دانشجویی عضو انجمن جوانان صدای عدالت بود به رهبری یعقوب مهرنهاد، وقتی حرکت منحل شد، و رهبرانش بازداشت شدند وی نیز جزو بازداشتی ها بود. بعدا تحت فشار زندگی مسیرش عوض شد. او فارغ التحصیل رشته جغرافیا بود که به این وضعیت در آمد و این بیانگر شدت تبعیض و فشار در بلوچستان است».

کمپین فعالین بلوچ، پیش از اجرای حکم از انتقال این دو زندانی به سلول انفرادی خبر داد بود و اتهام آن ها را «حمل مواد مخدر و درگیری با ماموران» عنوان کرده بود.

به غیر از حکم اعدام به اجرا در آمد ملأ عام در پارک دانشجوی رشت، موراد دیگر اجرای حکم اعدام ها تا کنون از سوی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی تایید نشده است.

براساس گزارش سازمان عفو بین الملل در سال گذشته میلادی در مجموع ۲۵۳ مورد اعدام در ایران اجرا شده که بیش از یک سوم کل اعدام‌های ثبت شده در جهان است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید