یک شهروند ایرانی از افغانستان تقاضای پناهندگی سیاسی کرد/ ویدئو

همایون زارعیان، شهروند ایرانی است که از افغانستان تقاضای پناهندگی سیاسی کرده‌است.

آقای زارعیان روز پنج‌شنبه ۱۹ مهرماه ۹۸، در شهر کابل دلایل پناهجویی خود در افغانستان را در گفت‌وگو با کانال «یک» شرح داد.

زارعیان در برابر دفتر امور پناهندگان سازمان ملل متحد در کابل اعتراض کرده و خواهان پناهندگی سیاسی در افغانستان شده است.

این پناهجویی ایرانی به تلویزیون «یک» افغانستان گفت، به این دلیل افغانستان را برای پناهندگی انتخاب کرده که به گفته او «اینجا جای زندگی است و زبان تو را می‌فهمند وقتی درد میکشی، می‌فهمند. اینجا وقتی به یک پلیس دستور داده می‌شه که اینها را از اینجا بیرون کن و شب می‌آید یک لیوان آب دست من میده و غذا برای من میاره، شما غیر از حس انسانی، چه اسمی برایشان میگذارید».

این پناهجوی ایرانی شش سال است که در افغانستان زندگی می‌کند و یک سال نیز در این کشور زندانی شده‌است و اکنون بدون سرپناه روزها را سپری می‌کند. او از دفتر امور پناهندگان سازمان ملل متحد خواهان پناهندگی سیاسی در افغانستان شده است، اما هنوز از این نهاد جهانی پاسخی دریافت نکرده است.

همایون زارعیان می‌گوید: «در ایران حق زندگی ندارد و نباید در افغانستان فرصت زندگی از او گرفته شود.»

این پناهجویی ایرانی می‌خواهد به او شناسنامه افغان یا گذرنامه این کشور داده شود. زارعیان از دفتر امور پناهندگان سازمان ملل خواهان جای امن است و به گفته او «هرجایی که باشد، فرق نمی‌کند.»

افغانستان یکی از ناامن ترین کشورهای جهان است و بیش از ۴۰ سال است که جنگ در این کشور جریان دارد با این همه این پناهجو افغانستان را برای زیستن به کشور خود ایران ترجیح داده‌است.

براساس گزارش‌ها، سالانه هزاران شهروند افغانستانی به دلایل مختلف کشورشان را ترک می‌کنند و به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای اروپایی مهاجرت می‌کنند، اما این اولین بار است که یک پناهجویی ایرانی خواهان پناهندگی سیاسی در افغانستان است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید