ندا ثابتی، فروغ فرزانه و نوشین افشار از شهروندان بهایی به ۳ سال زندان محکوم شدند

ندا ثابتی، فروغ فرزانه و نوشین افشار سه شهروند بهایی اهل آبادان و اهواز در مجموع به سه سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دادگاه انقلاب آبادان هر کدام از شهروندان بهایی به نام‌های ندا ثابتی، فروغ فرزانه و نوشین افشار را با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال حبس تعزیری محکوم کرده‌است.

بنا به گفته یک منبع آگاه «این حکم چهارشنبه ۱۷ مهرماه به وکیل مدافع آن‌ها ابلاغ شده‌است.»

ندا ثابتی، نوشین افشار و فروغ فرزانه سه شهروند بهایی اهل آبادان و اهواز روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ از سوی نیروهای اداره اطلاعات اهواز و آبادان در منزل خود بازداشت و روز چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ با سپردن وثیقه به صورت موقت تا برگزاری دادگاه از زندان سپیدار اهواز آزاد شدند.

کمپین پیش از این در مورد این سه شهروند بهایی گزارش داده بود، صبح روز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ساعت ۶:۴۵ دقیقه در یک اقدام هماهنگ  نیروهای امنیتی با مراجعه  به منزل سه شهروند بهایی منازل آنان را تفتیش کرده و سه تن از بهاییان زن را بازداشت کرده اند.

ماموران اداره اطلاعات به خانواده این سه شهروند بهایی گفته بودند که بازداشت شدگان نهایت یک ساعت دیگر آزاد خواهند شد.

گفتنی است، هنگام بازداشت این شهروندان منزل آنان تفتیش شده و اموال شخصی و کامپیوترهای خود و اعضای خانواده‌شان نیز ضبط شده بود.

ندا ثابتی، نوشین افشار و فروغ فرزانه روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ از بازداشتگاه وزارت اطلاعات اهواز آزاد شده بودند، اما یک روز بعد در روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت مجدداً احضار و بازداشت شدند.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل، بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده‌اند و این سرکوب سیستماتیک را مصداق بارزی از بی‌توجهی این حکومت به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید