دادگاه عطا کریمی، فعال ترک (آذربایجانی) برگزار شد

جلسه رسیدگی به اتهامات عطا کریمی، فعال ترک (آذربایجانی) در ارومیه برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۲۳ مهرماه، عطا کریمی، فعال ترک (آذربایجانی) ساکن ارومیه، بر اساس ابلاغیه‌ای که پیش‌تر به دست وی رسیده‌بود، در شعبه ششم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه با ریاست بازپرس سارخانلو حاضر شد.

در این روز آقای کریمی در مقابل اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروه های معاند و معارض نظام» دفاعیات خود را ارائه داد.

آقای عطا کریمی در حال حاضر به صورت موقت با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد است.

پرونده این شهروند ساکن ارومیه در سال ۱۳۹۴ مفتوح شده‌بود و در آن اتهام «تبلیغ علیه نظام» به وی تفهیم شده بود و ایشان با سپردن وثیقه به صورت موقت تا زمان پایان دادرسی در همان سال آزاد شد.

در ادامه آقای کریمی دوباره به شعبه ۶ احضار شد و این‌بار با اتهام جدید «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروه های معاند و معارض نظام» روبرو شد.

قای کریمی، تاکنون بارها به دلیل فعالیت‌های خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از سوی دادگاه به زندان محکوم شده است.

روز پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ در تجمع اعتراضی عطا کریمی و مهدی مجرب نیا در میدان ولایت‌فقیه (مرکز) ارومیه از سوی مأموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه آگاهی منتقل شدند و در ۵ آبان ماه ۱۳۹۳، عطا کریمی، پس از ۱۱ روز بازداشت با قرار وثیقه ۱۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.

در پی این بازداشت، شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه عطا کریمی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

وی همچنین روز ۱۳فروردین ماه ۱۳۸۹، به دلیل شرکت در تجمع اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه در پل میان‌گذر شهید کلانتری بازداشت شده بود.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید