زندانیان گمنام؛ حکم زندان مهرداد محمدنژاد در دادگاه تجدیدنظر تایید شد

دادگاه تجدیدنظر احکام زندان مهرداد محمدنژاد، شهروند ساکن شهریار و دانشجوی زندانی را تایید کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حکم ۳ سال زندان مهرداد محمدنژاد که در دادگاه بدوی صادر شده‌بود، از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران به ریاست قاضی زرگر با اتهامات اتهام «توهین به مقامات و مأموران» و «اقدام به فعالیت علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» در حالی تایید شد که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی دو سال از این محکومیت قابل اجراست.

دادگاه تجدیدنظر آقای محمدنژاد در شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی زرگر، در روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸ برگزار شده‌بود.

مهرداد محمدنژاد متولد ۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۵، ساکن شهریار و دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی-سوهانک و ورزشکار حرفه‌ای بوکس و بدنسازی است که به دلیل فعالیت در توییتر توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این زندانی محبوس در زندان اوین گفت: «این جوان ۲۳ ساله هفته‌ای سه روز به دانشگاه می‌رفته و بقیه روزهای هفته را برای تأمین هزینه‌های شهریه دانشگاه، به عنوان پیک موتوری در یک رستوران مشغول به کار بوده است.»

او روز یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ با یورش نیروهای وزارت اطلاعات به منزلشان در شهریار دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.

دیدار چند تن از فعالان مدنی در شهرک اندیشه با خانواده مهرداد محمدنژاد
تصویر مربوط به ۱۸ مرداد۹۸

این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود می‌گوید: «مهرداد قرار بود آن روز ساعت ۱۲ به رستوران برود. مادرش به مدرسه پسر کوچکش که کلاس چهارم است می‌رود و از مهرداد می‌خواهد تا ساعت ۱۲ جایی نرود، چون کلید را در خانه جا گذاشته بود. اما وقتی مادرش همراه برادر کوچک مهرداد به خانه باز می‌گردند، هر چه در می‌زنند مهرداد در را باز نمی‌کند. آنها به هر نحوی که هست در را باز می‌کنند و وقتی وارد خانه می‌شوند، می‌بینند همه چیز به هم ریخته و از مهرداد خبری نیست.»

“خانواده تا چند روز هیچ خبری از او نداشتند تا اینکه خودش بعد از چند روز با برادر بزرگش تماس می‌گیرد و اطلاع می‌دهد که به چه نحو توسط اداره اطلاعات دستگیر شده است.”

“در روز دستگیری مهرداد محمد نژاد، ۸ مامور اداره اطلاعات با چهار دستگاه خودروی پژو که شیشه‌های دودی داشته‌اند به منزل آنها مراجعه کرده‌اند و مهرداد را به شدت مورد ضرب و جرح قرار داده و بازداشت کرده‌اند.”

به گفته این منبع آگاه: «مأموران اداره اطلاعات تبلت محمدرضا، برادر کوچک‌تر مهرداد، تلفن همراه، دو تلفن همراه قدیمی، چند جلد کتاب و جزوه و مدارک شناسایی مهرداد را ضبط می‌کنند.»

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهرداد محمدنژاد در تاریخ ۵ اسفند ۹۷ در شعبه ۱۷ دادگاه کیفری شهرستان شهریار برگزار شده بود و به او اتهامات «سب النبی و توهین به ائمه اطهار»، «توهین به مقامات و مأموران» و «اقدام به فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی» تفهیم شد.

در نهایت دادگاه شهریار او را از اتهام «سب النبی» تبرئه کرد و پرونده بابت دو اتهام دیگر به دادگاه انقلاب تهران ارسال شد.

پس از شش ماه از تاریخ برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهرداد محمدنژاد در شهریار، شعبه ۳۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی زرگر، در تاریخ چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸ او را در حالی که از ورود خانواده‌اش به جلسه دادگاه ممانعت شده‌بود، محاکمه کرده و رای دادگاه بدوی را تایید کرده‌است.

مهرداد محمدنژاد به اتهام «توهین به مقامات و مأموران» و «اقدام به فعالیت علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» جمعا به سه سال زندان محکوم شد که دو سال از این حکم قابل اجراست. او هم اکنون یک سال از دوران محکومیت خود را پشت سر گذاشته و در حال حاضر در بند چهار زندان اوین به‌سر می‌برد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید