بازداشت سه شهروندان بهایی در شیراز

صبح روز دوشنبه مأمورین اداره اطلاعات استان فارس در یک اقدام هم‌زمان با در دست داشتن حکم قضایی پس از ورود به منازل ده شهروند بهایی ساکن شهر شیراز به بازرسی و ضبط لوازم شخصی این افراد پرداخته و سه تن از این شهروندان را نیز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز، موسوم به پلاک صد جهت بازجویی منتقل کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در برخی از وب‌سایت‌های حقوق بشری در این اقدام مأموران اداره اطلاعات فارس «کیانا شعاعی»، «فرزان معصومی» و «سروش آبادی» بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک صد منتقل شدند.

بر اساس گزارش منتشرشده در وب‌سایت ایران وایر، روز دوشنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۹۸، منازل ده شهروند بهایی به نام‌های کیانا شعاعی، فؤاد و هدی خادم، فرزان معصومی، سروش آبادی، ادیب ثابت، مینا و الهه محبوبی، فرزانه لقمانی و ورجاوند مستقیم، توسط مأموران اداره اطلاعات مورد بازرسی قرارگرفته و برخی از لوازم شخصی این افراد نظیر کتب مذهبی، کامپیوتر، لپ‌تاپ و موبایل‌ها توسط مأموران ضبط‌شده است.

چند ساعت پس از بازداشت این سه تن بعدازظهر روز دوشنبه، خبرگزاری صداوسیما در گزارشی تحت‌عنوان «شناسایی شبکه هنجارشکن بهاییت در فارس» از شناسایی و دستگیری تعدادی از بهاییان در شهر شیراز اطلاع داد. حدود سه ساعت پس از انتشار خبر مذکور، تعدادی دیگر از خبرگزاری‌های حکومتی به‌طور هم‌زمان و یکسان، خبری را با تیتر و متنی واحد تحت‌عنوان «انهدام شبکه بهاییت در فارس» منتشر کردند.

در خبر منتشرشده در خبرگزاری صداوسیما آمده است که «تعدادی از عوامل تشکیلاتی فرقه بهاییت که با هدایت مسوولان خود در خارج از کشور به بهانه سالروز تولد یکی از سرکردگان فرقه، درصدد ساماندهی عناصر خود در مناطق مختلف شیراز و برگزاری جلسات و محافل خصوصی و نامتعارف در ایام سوگواری دهه آخر ماه صفر بوده، شناسایی‌شده و دستگیر شدند.»

شهروندان بهایی شیراز ازجمله بهاییانی هستند که در چهار دهه گذشته به‌شدت تحت‌فشار و آزارهای حکومتی قرار داشته‌اند. بیش از سی شهروند بهایی در شیراز به اتهام پیروی از آئین بهایی اعدام شده‌اند ازجمله می‌توان به ده زن بهایی که در ۲۸خرداد۱۳۶۲ به دار آویخته شدند، اشاره کرد. صدها شهروند بهایی در این شهر محاکمه و زندانی شده‌اند. در ماه‌های نخستین استقرار جمهوری اسلامی در ایران، قبرستان بهاییان شیراز تخریب شد. منزل «باب» در نزدیکی شاه‌چراغ که از اماکن زیارتی و مقدس بهاییان دنیا است، مصادره و تبدیل به مسجد شد. بازداشت و تفتیش منازل شهروندان بهایی در روز گذشته، نمونه‌ای دیگر از آزار و اذیت بهاییان شیراز است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید