عماد کثیر از کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شد

عماد کثیر یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه پلیس امنیت شوش منتقل شد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه خبر داده که آقای کثیر ساعت ۴ بامداد روز چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸، با هجوم پلیس اطلاعات و امنیت شوش به منزل مسکونی‌اش بازداشت شده‌است.

ماموران امنیتی در زمان بازداشت ضمن تفتیش منزل تعدادی از لوازم شخصی آقای کثیر از جمله تلفن همراه وی را ضبط کرده‌اند.

ماموران امنیتی پیش‌تر نیز در موردی مشابه سعی داشتند محمد خنیفر از کارگران هفت‌تپه را نیز بازداشت کنند که به دلیل عدم حضور وی در منزل موفق به بازداشت وی نشدند.

کارگران هفت تپه طی روزهای اخیر به برخوردهای امنیتی با کارگران اعتراض داشته‌اند و از روز دوشنبه اول مهرماه دور جدید اعتصاب خود را در اعتراض به اخراج و عدم تمدید قرارداد ۲۱ کارگر نیشکر هفت تپه در بخش‌های داخلی شرکت هفت تپه آغاز کرده‌‌اند. کارگران خواستار بازگشت همکاران اخراجی خود به کار، داشتن امنیت شغلی، لغو خصوصی سازی و همچنین خواهان پایان بخشیدن به پرونده‌سازی برای کارگران هستند.

پیش‌تر در شامگاه یکشنبه ۱۴ مهرماه سندیکاری کارگران هفت تپه اعلام کرده‌بود که یوسف بهمنی، محمود خدایی و ایمان اخضری توسط پلیس امنیت در شوش بازداشت شدند.

همچنین ۱۱ نفر دیگر از کارگران هفت‌تپه که در مسیر رفتن به تهران برای «ملاقات با نمایندگان کمسیون اجتماعی مجلس» بودند، با هماهنگی «پلیس اطلاعات و امنیت شوش»، در عوارضی بزرگراه خرام آباد – تهران بازداشت شدند.

کلیه این افراد به مرور با قرار کفالت یا سپردن وثیقه آزاد شدند.

ابراهیم عباسی منجزی با وثیقه ۷۰ میلیون تومانی، مسلم چشم‌خاور با وثیقه ۷۰ میلیون تومانی، محمود خدایی با وثیقه۵۰ میلیون تومانی، ایمان اخضری با وثیقه ۶۰ میلیون تومانی، یوسف بهمنی با وثیقه ۸۰ میلیون تومانی و محمد خنیفر با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی، آزاد شدند.

سپیده قلیان، فعال کارگری، امیرحسین محمدی فرد، سر دبیر نشریه گام، عسل محمدی، ساناز الهیاری و امیر امیرقلی از اعضای تحریریه نشریه گام، اسماعیل بخشی، از کارگران هفت‌تپه و محمد خنیفر، از کارگران هفت‌تپه از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در مجموع به ۱۱۱ سال و نیم زندان محکوم شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل صدور این احکام را در دستگاه قضایی ایران “بی‌عدالتی شرم‌آور” خوانده‌ و بیانیه‌ای در این خصوص منتشر کرده‌است.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان ۹۷ و پس از آن شدت گرفت که گزارش‌هایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مالکان خصوصی نیشکر هفت‌تپه منتشر شده‌بود.

صدها کارگر، شرکت نیشکر هفت‌تپه، در آن زمان بیش از یک‌ماه در اعتراض به خصوصی‌سازی این شرکت و عدم توجه مسئولان به خواسته‌هایشان و همینطور معوقات مزدی خود، دست به اعتصاب زده‌‌ بودند.

شدت دامنه اعتراضات افزایش یافت و خانواده‌های کارگران شرکت هفت‌تپه نیز به خیابان‌های شهر شوش آمده و ضمن برپایی تجمع با سر دادن شعارهایی مطالبات‌شان را خواستار شده‌بودند.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از ۳۰۰ بار تجمع و اعتصاب کردند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید