گزارش جدید «جاوید رحمان»؛ سرکوب اقلیت‌ها، کارگران و مخالفان حجاب اجباری در ایران

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران تازه‌ترین گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور را منتشر کرد و نسبت به وضعیت اقلیت‌ها در ایران، سرکوب کارگران و مخالفان حجاب اجباری ابراز نگرانی کرد.

در این گزارش که صدای آمریکا روز چهارشنبه یکم آبان بخش‌هایی از آن‌را منتشر کرده، به نقل از جاوید رحمان نوشته‌شده: «اقلیت‌های دینی و نژادی در ایران با چالش‌هایی جدی برای برخورداری از حقوق خود برخوردارند.»

او افزود: «اقلیت‌های دینی و نژادی با حجم نامتناسبی از اعدام‌ها در پی اتهام‌هایی مرتبط با امنیت ملی روبرو هستند.»

این گزارش می‌گوید: «اقلیت‌های دینی و نژادی هدف دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه به دلیل فعالیت صلح‌آمیز برای احقاق حقوق خود یا حق استفاده از زبان خود قرار می‌گیرند.»

بازداشت شهروندان ایرانی آمریکایی یا شهروندان غیرایرانی، از دیگر نگرانی‌های مطرح شده در این گزارش است. این گزارش می‌گوید افراد خارجی یا دوتابعیتی‌هایی که دستگیر شده‌اند حق داشتن وکیل ندارند و با اتهام‌هایی مبهم و کیفری روبرو هستند و اجازه دسترسی به خدمات پزشکی هم به آن‌ها داده نمی‌شود.

این گزارش می‌گوید در فاصله بین سپتامبر ۲۰۱۸ تا ژوئیه ۲۰۱۹، هشت وکیل در ایران به دلیل ارائه خدمات حقوقی به زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشر، دستگیر شده‌اند. گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل همچنین به حکم ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق برای نسرین ستوده وکیل دادگستری اشاره کرده است.

سرکوب فعالان مخالف حجاب اجباری هم در گزارش جاوید رحمان آمده است. بر اساس این گزارش، از ژانویه سال ۲۰۱۸ دستکم ۳۲ تن در این رابطه دستگیر شده و با احکام زندانی تا سقف ۳۳ سال روبرو شده‌اند.

جاوید رحمان به سرکوب کارگران هم در این گزارش اشاره کرده و می‌گوید هفت نفر در جریان اعتراض کارگران هفت‌تپه دستگیر و به احکامی بین شش تا ۱۹ سال محکوم شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید