تداوم اعتصاب غذای سپیده قلیان در زندان و فشار بر خانواده این فعال مدنی

سپیده قلیان، یکی از متهمان هفت‌تپه از روز یکشنبه ۲۸ مهرماه در زندان قرچک ورامین در اعتصاب غذای خشک به‌سر می‌برد.

سپیده قلیان، دانشجوی دامپزشکی و شهروند خبرنگاری که در ارتباط با پرونده کارگران هفت تپه برای بار دوم در روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۷ در اهواز بازداشت و پس از مدتی به تهران منتقل شده‌بود، از روز یکشنبه ۲۸ مهرماه در زندان قرچک دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

کمپین دفاع از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه گزارش داده که خانم قلیان در اعتراض به فشارهای مستمر به خانواده خود دست به اعتصاب غذای خشک زده و خواستار تضمین کتبی یا حضوری مسئولان قضایی و امنیتی درباره خانواده خود است.

پیش‌تر به دلیل محدودیت‌های تماس از زندان، و فشار و تهدید بی سابقه بر خانواده‌‌اش، اخبار ضد و نقیضی در باره اعتصاب غذای خانم قلیان منتشر شده‌بود.

در فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است، خانم قلیان می‌گوید که از روز یک‌شنبه از خوردن غذا و آب دست کشیده و تاکید می‌کند که مقامات قضایی و نیروهای امنیتی خانواده‌اش را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.

او همچنین می‌خواهد که هیئتی از قوه قضاییه برای بررسی وضعیت زندانیان به زندان قرچک بیایند.

هم‌زمان شماری از فعالان مدنی و حقوق بشری با امضای نامه‌ای الکترونیکی ضمن تاکید بر خواسته‌های خانم قلیان از او خواسته‌اند که به اعتصاب غذایش پایان دهد.

برای امضای نامه به این آدرس مراجعه کنید.

خانم قلیان پیش از نیز در مردادماه ۹۸ “در اعتراض به انتقال به زندان‌های مختلف و به دلیل ظلم‌ها و بی‌حرمتی‌هایی که در حق وی و خانواده‌اش در طی دوران بازداشت روا شده بود”، اعتصاب غذا کرده‌بود.

این فعال مدنی که در ۲۷ آبان‌ماه ۹۷ بازداشت و در آذرماه با تأمین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شده‌بود، دوباره در روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۷ در اهواز بازداشت شد و یک‌شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، از زندان سپیدار اهواز به زندان اوین منتقل شده‌بود.

بازداشت دوباره سپیده قلیان و اسماعیل بخشی، پس از آن صورت گرفت که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مستندی با عنوان «طراحی سوخته»، اعترافات اجباری اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و جمعی از فعالان مدنی را پخش کرده است.

این دو تاکید کرده‌اند که در دوران بازداشت شکنجه شده و اعترافات منتشر شده در مستند «طراحی سوخته» تحت آن شکنجه‌ها صورت گرفته است.

این فعال مدنی و شهروند خبرنگار در هشتم اردیبهشت در حالی به زندان اوین منتقل شد که در همان روز اسماعیل بخشی و امیر (علی) امیرقلی نیز به همراه چند متهم دیگر به زندان اوین منتقل شدند.

خانم قلیان در روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، جهت ارائه‌ی آخرین دفاعیات خود از بند زنان زندان اوین به دادسرای اوین اعزام‌ شده‌بود.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که در این جلسه بازپرسی، ۴ اتهام از “جمله فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور”، “همکاری با گروهای معاند” و “اخلال در نظم عمومی” به خانم قلیان تفهیم شده‌است.

خانم قلیان، از روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸ از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد و از سوی دستگاه قضایی به ۱۹ سال و نیم زندان محکوم شده‌است.

اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی، علی نجاتی و عسل محمدی هفت متهم پرونده موسوم به هفت‌تپه هستند که همه این افراد تا کنون به جز آقای نجاتی در مجموع به ۱۱۱ سال و نیم زندان محکوم شده‌اند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید