سپیده قلیان و عاطفه رنگریز به صورت موقت از زندان آزاد شدند

سپیده قلیان و عاطفه رنگریز به صورت موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸، سپیده قلیان یکی از متهمان هفت‌تپه و عاطفه رنگریز از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر با سپردن وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شدند.

گفته می‌شود که مرضیه امیری نیز امروز به صورت موقت آزاد خواهد شد.

سپیده قلیان، یکی از متهمان هفت‌تپه که به ۱۹ سال و نیم زندان محکوم شده‌است، از روز یکشنبه ۲۸ مهرماه در زندان قرچک ورامین در اعتصاب غذای خشک بود و از بامداد روز جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ با وعده مسئولان زندان مبنی بر رسیدگی به خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داده‌بود.

خانم رنگریز نیز که در دادگاه بدوی به ۱۱ سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، محکوم شده‌ و در اعتراض به روند ناعادلانه رسیدگی به پرونده‌اش از روز چهارشنبه ۲۴ مهرماه در زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زده‌بود و روز چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ با وعده مسئولان قضایی مبنی بر آزادی موقت با سپردن وثیقه به اعتصاب غذای خود پایان داد.

روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ برابر با اول ماه می، روز جهانی کارگر و در پی فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی و دانشجویان برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی، کارگران، بازنشستگان و جمعی از شهروندان در گروه‌های مختلف در مقابل مجلس حضور یافتند. این اجتماع با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و شماری از شهروندان بازداشت شدند.

همه بازداشت‌شده‌ها به مرور به قرار کفالت یا سپردن وثیقه آزاد شدند، اما عاطفه رنگریز، ندا ناجی و مرضیه امیری، از جمله کسانی بودند که آزادی آنها به تعویق افتاد.

سپیده قلیان نیز ابتدا در ۲۷ آبان‌ماه ۹۷ بازداشت و در آذرماه با تأمین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شده‌بود، اما دوباره در روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۷ در اهواز بازداشت شد و یک‌شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، از زندان سپیدار اهواز به زندان اوین منتقل شد.

بازداشت دوباره سپیده قلیان و اسماعیل بخشی، پس از آن صورت گرفت که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مستندی با عنوان «طراحی سوخته»، اعترافات اجباری اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و جمعی از فعالان مدنی را پخش کرده است.

این دو تاکید کرده‌اند که در دوران بازداشت شکنجه شده و اعترافات منتشر شده در مستند «طراحی سوخته» تحت آن شکنجه‌ها صورت گرفته است.

این فعال مدنی و شهروند خبرنگار در هشتم اردیبهشت در حالی به زندان اوین منتقل شد که در همان روز اسماعیل بخشی و امیر (علی) امیرقلی نیز به همراه چند متهم دیگر به زندان اوین منتقل شدند.

خانم قلیان در روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، جهت ارائه‌ی آخرین دفاعیات خود از بند زنان زندان اوین به دادسرای اوین اعزام‌ شده‌بود.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که در این جلسه بازپرسی، ۴ اتهام از “جمله فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور”، “همکاری با گروهای معاند” و “اخلال در نظم عمومی” به خانم قلیان تفهیم شده‌است.

خانم قلیان، از روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸ از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد و از سوی دستگاه قضایی به ۱۹ سال و نیم زندان محکوم شده‌است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید