یک شهروند بهایی دیگر در دماوند بازداشت شد

طی هفته گذشته یکی دیگر از شهروندان بهایی در شهرستان دماوند بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌است. این دومین بازداشت شهروندان بهایی طی هفته اخیر در شهرستان دماوند است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مریم لقائی (فرصتی‌پور)، شهروند بهایی روز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه ۹۸، پس احضار به اداره اطلاعات شهرستان دماوند بازداشت و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شد.

گفته می‌شود ماموران امنیتی پس از بازداشت این شهروند بهایی، به منزل او رفته و پس از تفتیش منزل مسکونی‌اش تعدادی از لوازم شخصی از جمله لبتاب‌ها، تلفن‌های همراه وی و همسرش را ضبط می‌کنند.

این در حالی‌است که یک روز پیش از بازداشت خانم لقایی در دماوند، در صبح روز دوشنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۹۸، میترا فرصتی پور، شهروند بهایی ساکن گیلاوند از توابع شهرستان دماوند نیز در منزل خود بازداشت شده‌است.

پیش‌تر منابع آگاه به کمپین گفته‌بودند: «صبح روز دوشنبه مأموران وزارت اطلاعات با در دست داشتن حکم قضایی پس از ورود و بازرسی منزل خانم  فرصتی پور، ضمن ضبط برخی از لوازم شخصی این شهروند بهایی، نظیر لپ‌تاپ و  تلفن همواره، ایشان را نیز بازداشت کرده و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین جهت بازجویی منتقل کردند.»

به گفته منابع آگاه مأموران حین بازداشت میترا فرصتی پور اتهام «تبلیغ علیه نظام » را از دلایل بازداشت ایشان عنوان کردند.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل، بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده‌اند و این سرکوب سیستماتیک را مصداق بارزی از بی‌توجهی این حکومت به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید