علی‌رغم تلاش نزدیکان اسماعیل بخشی، او امروز از زندان اوین آزاد نشد

علی‌رغم تلاش نزدیکان اسماعیل بخشی، از متهمان هفت‌تپه، آزادی او به روز دیگری موکول شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸، جمعی از فعالان کارگری و نزدیکان اسماعیل بخشی، یکی از متهمان هفت‌تپه که در دادگاه بدوی به ۱۴ سال زندان و  ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌است، در مقابل زندان اوین جمع شده‌بودند تا شاهد آزادی او باشند، اما گفته‌ می‌شود مقامات قضایی آزادی او را به روزهای بعد موکول کرده‌اند.

منابع کارگری می‌گویند: «نامه آزادی اسماعیل بخشی امروز به زندان رسید، اما با وجود ارسال نامه آزادی به زندان اوین هنوز او را آزاد نکرده‌اند.»

این در حالی است که روز یک‌شنبه ۵ آبان‌ماه وکیل‌مدافع آقای بخشی گفته‌بود: «موکلم امروز آزاد نمی‌شود و باید تشریفات مربوط به وثیقه‌ای که ارائه کرده،‌ انجام شود.»

فرزانه زیلابی به ایسنا گفته‌بود: «با توجه به اینکه ملک مورد وثیقه برای موکلم در دزفول واقع شده، برای انجام تشریفات مربوط به وثیقه، نیابتی به دادسرای دزفول داده شد تا کارهای وثیقه انجام و در نهایت منجر به آزادی موکلم شود.»

آقای بخشی بناست که با سپردن وثیقه ۷۵۰ میلیون تومانی آزاد شود.

اسماعیل بخشی، فعال کارگری، در آخرین ساعات روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۷، در منزل شخصی‌اش بازداشت و روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند به زندان «شیبان» اهواز منتقل شد و روز یک‌شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، به همراه چند متهم دیگر به زندان اوین در تهران منتقل شده‌بود.

آقای بخشی و سپیده قلیان در یک‌روز بازداشت شده‌بودند.

بازداشت دوباره اسماعیل بخشی به همراه سپیده قلیان، پس از آن صورت گرفته‌بود که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مستندی با عنوان «طراحی سوخته»، اعترافات اجباری اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و جمعی از فعالان مدنی را پخش کرد.

این دو تاکید کردند که در دوران بازداشت شکنجه شده و اعترافات منتشر شده در مستند «طراحی سوخته» تحت آن شکنجه‌ها صورت گرفته است.

طی روز شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸، سپیده قلیان یکی از متهمان هفت‌تپه و عاطفه رنگریز از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر با سپردن وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شدند.

همچنین در بعد از ظهر همین روز ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و امیرحسین محمدی‌فرد اعضای تحریریه نشریه گام با سپردن وثیقه تا زمان صدور رای دادگاه تجدیدنظر به صورت موقت از زندان اوین آزاد شدند.

مرضیه امیری نیز از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر نیز در روز شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ با سپردن وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شده‌است.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران متهمان هفت‌تپه را در مجموع به ۱۱۱ سال و نیم زندان محکوم کرده‌است.

بر اساس رای دادگاه انقلاب تهران سپیده قلیان، فعال کارگری به ۱۹ سال و ۶ ماه، امیرحسین محمدی فرد، سر دبیر نشریه گام، عسل محمدی، ساناز الهیاری و امیر امیرقلی از اعضای تحریریه نشریه گام هر کدام به ۱۸ سال، اسماعیل بخشی، از کارگران هفت‌تپه به ۱۴ سال و محمد خنیفر، از کارگران هفت‌تپه به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

برخی اتهامات وارده به این افراد “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی”، “توهین به رهبری”، “نشر اکاذیب”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی” است. از دیگر مصادیق اتهامی سپیده قلیان، امیر امیرقلی، امیر حسین محمدی فرد، ساناز الهیاری و عسل محمدی نیز می‌توان به “عضویت در گروه گام” اشاره کرد.

اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده هفت‌تپه در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران (واقع در شریعتی، نبش معلم) بنا بر ابلاغ قبلی روز شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸، برگزار شده‌بود و جلسات بعدی دادگاه نیز در روزهای بعد تشکیل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید