بازداشت اعضای جبهه دموکراتیک ایران در مسیر پاسارگاد

حشمت اله طبرزدی، دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران به همراه سه تن دیگر  از اعضای این تشکل، هنگام عزیمت به پاسارگاد جهت برگزاری گرامیداشت روز کورش هخامنشی، توسط نیروهای امنیتی در مسیر راه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی مانند چند سال اخیر جاده‌های اصلی منتهی به آرامگاه کوروش، پادشاه هخامنشی، را در پاسارگاد بسته‌ بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸، حشمت طبرزدی دبیر کل جبهه دموکراتیک به همراه تعداد دیگر از اعضای این تشکل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

این فعال سیاسی به همراه دیگر از اعضای این جبهه به نام های پرویز سفری، محمد رستمی و سید محمد میرسلطانی که قصد عزیمت به آرمگاه کوروش جهت برگزاری گرامیداشت روز هفتم آبان که از سوی طرفداران کوروش هخامنشی، روز کوروش نامگذاری شده است را داشتند، توسط نیروهای امنیتی در پلیس راه آباده بازداشت شدند.

همچنین برخی دیگر از اعضای جبهه دموکراتیک نیز طی روزهای گذشته طی تماس تلفنی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته و به آن‌ها گفته شده بود که از حضور در این مراسم پرهیز کنند.

بر اساس این گزارش ساعت ۷ بعد از ظهر روز  سه شنبه ماموران امنیتی با ورود به منزل آقای طبرزدی و پس از بازرسی کامل منزل برخی از لوازم شخصی از قبیل کتب، لپ تاپ، تبلت و… ضبط کردند.

آبتین طبرزدی فرزند حشمت طبرزدی، ضمن تایید این خبر با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامی خود از بازرسی منزل توسط نیروهای امنیتی خبر داده و می نویسد: این به هم ریزى حاصل تلاش امروز برادران امنیت و اطلاعات در یورش به منزل مهندس حشمت اله طبرزدى مى باشد که در بین کمد و لوازم خصوصى  دنبال اسناد محرمانه مى گشته اند، ان ها به برادرم اینطور گفته اند که نمى خواهند ابروی ما بین همسایه ها برود , شاید منظورشان ابروى نداشته ى خودشان بوده است .

 

طی روزهای گذشته نیز برخی از فعالان مدنی و سیاسی خبر داده‌اند که پلیس امنیت آنها را احضار کرده است تا تعهد کتبی بدهند که در مراسم روز کوروش شرکت نمی‌کنند.

از سال ۹۵ به بعد و به دنبال تجمع هزاران تن برای شرکت در مراسم گرامیداشت روز کوروش در پاسارگاد، نیروی انتظامی هر ساله جاده‌های منتهی به آرامگاه وی را مسدود می‌کند.

آقای طبرزدی از چهره‌های منتقد حکومت و رهبر اسلامی ایران است که سابقه بیش از ۱۰ سال زندان را در پرونده خود به همراه دارد.

این روزنامه نگار و فعال سیاسی از دهه ۷۰ تاکنون بارها  بدیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و در بازداشتگاه توحید، بند دو الف اطلاعات سپاه و بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات تحت بازجویی و “شکنجه‌های جسمی و روحی” قرارگرفته است.

این روزنامه‌نگار همچنین پیش‌تر مدیر مسئول نشریات توقیف شده «پیام دانشجو»، «ندای دانشجو»، «هویت خویش» و «گزارش روز» نیز بوده است.

آخرین بار آقای طبرزدی صبح روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ درحالی‌که برای دیدار با دکتر محمد ملکی، فعال سیاسی از خانه خارج‌شده بود، توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و عصر روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۵ با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی  به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.

روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۵ جلسه رسیدگی به پرونده آقای طبرزدی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مشااله احمدزاده برگزار شد و این فعال سیاسی از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی” و “تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس محکوم و در تاریخ ۲۳ ابان ۱۳۹۶ این پرونده جهت رسیدگی نهایی به شعبه ۳۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب ارجاع شد.

این فعال سیاسی در ۷ دی‌ماه ۱۳۸۸ نیز بازداشت و روز یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۹ با حکمی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران بابت اتهامات “اقدام تبلیغی علیه نظام”، “اجتماع و تبانی”، “توهین به رهبر” و “برهم زدن نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات” به تحمل ۹ سال زندان محکوم‌شده بود.

آقای طبرزدی درساعت ۱۱ شب سه‌شنبه ۹ تیرماه ۱۳۹۴، پس از تحمل نزدیک به ۵ سال و نیم زندان و براساس اعمال ماده ۱۳۴ از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود.

گزارش: آرون عسکری

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل